De Cannondale Moto is eigenlijk een quad waar je niet veel aan kan doen op het gebied van aanpassingen en tuning. De Moto werd standaard geleverd met bijna alle denkbare opties van long-travel ohlins tot stuurdemper tot beadlock velgen. Gewoon wedstrijd klaar af fabriek. Nieuwprijs toen rond de 17.000 euro.
Ik heb mijn Moto een tijd geleden gekocht in onderdelen met een kapot blok voor een belachelijk lage prijs. Deze had ik toen weer helemaal opgebouwd en een blokje onder gehangen die ik nog had liggen, een helemaal standaard 432cc blok. Enige wat er toen nieuw op is gekomen zijn de banden aangezien de banden die erop zaten kaal waren (altijd mee op de weg gereden).

Het motorblok wat eronder lag hangt nu onder de Cannondale van mijn broertje. En mijn tunings blok hangt inmiddels onder mijn quad en heeft al gelopen. Theoretisch zou dit blok tussen de 55 en 60pk moeten leveren op de krukas. Ik wil deze ook graag op de testbank hebben om perfect af te stellen en te zien wat het blokje levert tegenover een standaard Cannondale (dus er moet ook een standaard Cannondale mee naar de testbank).
Wat er onder andere speciaal is aan dat blok:
-Krukas met extra sterke drijfstang (op verzoek gemaakt, normaal niet te krijgen)
-Nokkenassen die nog iets andere timing hebben dan origineel, kleppen gaan iets langer los en iets verder. Zijn slechts 10 sets van gemaakt. Deze nokkenassen heb ik ook nog eens extremer getimed dan origineel voor meer power in de hogere toeren. 109 graden op de inlaat en 107 op de uitlaat vs 106/106 standaard.
-Xceldyne valve buckets. Deze moet je gebruiken bij de speciale nokkenassen.
-Bewerkte cilinderkop, inlaat van 42mm naar 46mm met matchende 46mm gasklep en 46mm velocity stack. Uitlaatpoorten van 27mm naar 29mm.
-Verder is dit blok gewoon 432cc en voorzien van alle normale "updates" die nodig zijn bij een Cannondale blok.
-Bijna alles in het blok verder is nieuw/vervangen. Alle lagers, keerringen, pakkingen, cilinder, zuiger, klepgeleiders, kleppen, klepveren, klepschotels, koppeling, nokkenasketting, waterpomp, oliepompen, etc.
Op dit moment heb ik de originele FMF titanium uitlaat erop gezet en een custom map. In de toekomst komt er nog een dubbele uitlaat lijn erop, die volgens dyno charts nog eens 2pk extra op gaat leveren. En verder wil ik in de toekomst nog een ander vliegwiel hebben aangezien de standaard vliegwielen erom bekend staan dat ze uit elkaar kunnen vliegen en een beetje aan de zware kant zijn. Ik ken iemand die op dit moment met prototypes bezig is.
Ik heb helaas niet al te veel foto's gemaakt van het motorblok. Van de nokkenassen heb ik volgens totaal geen foto's gemaakt
Kogellager omgebouwd naar rol lager:

46mm gasklep + velocitystack:

Inlaat:

Krukas met andere drijfstang:

Valve buckets:

Cilinderkop klaar, klepzittingen laten slijpen en kop laten vlakken:

Injectoren iets verder naar buiten gezet dmv o-ringen zodat ze niet uitsteken in de inlaat:

En nog een voorproefje van het eind resultaat:

Als de quad helemaal klaar is dan zal ik nog wat foto's posten. Ik moet nog ff wachten tot mijn a-armen klaar zijn, nieuwe ball-joints enzo en worden gepoedercoat in een nieuw kleurtje...