Cannondale :: Moto 440

Ben je bezig met een project ? Laat ons meegenieten !
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Cannondale :: Moto 440

Bericht door SlOoT »

Ik heb besloten om maar eens een topic te maken over mijn Cannondale :P Inmiddels heb ik het motorblok eronder gehangen waar ik al een tijdje mee bezig ben, langzaam aan onderdelen verzamelen en monteren.

De Cannondale Moto is eigenlijk een quad waar je niet veel aan kan doen op het gebied van aanpassingen en tuning. De Moto werd standaard geleverd met bijna alle denkbare opties van long-travel ohlins tot stuurdemper tot beadlock velgen. Gewoon wedstrijd klaar af fabriek. Nieuwprijs toen rond de 17.000 euro.

Ik heb mijn Moto een tijd geleden gekocht in onderdelen met een kapot blok voor een belachelijk lage prijs. Deze had ik toen weer helemaal opgebouwd en een blokje onder gehangen die ik nog had liggen, een helemaal standaard 432cc blok. Enige wat er toen nieuw op is gekomen zijn de banden aangezien de banden die erop zaten kaal waren (altijd mee op de weg gereden).

Afbeelding

Het motorblok wat eronder lag hangt nu onder de Cannondale van mijn broertje. En mijn tunings blok hangt inmiddels onder mijn quad en heeft al gelopen. Theoretisch zou dit blok tussen de 55 en 60pk moeten leveren op de krukas. Ik wil deze ook graag op de testbank hebben om perfect af te stellen en te zien wat het blokje levert tegenover een standaard Cannondale (dus er moet ook een standaard Cannondale mee naar de testbank).

Wat er onder andere speciaal is aan dat blok:

-Krukas met extra sterke drijfstang (op verzoek gemaakt, normaal niet te krijgen)

-Nokkenassen die nog iets andere timing hebben dan origineel, kleppen gaan iets langer los en iets verder. Zijn slechts 10 sets van gemaakt. Deze nokkenassen heb ik ook nog eens extremer getimed dan origineel voor meer power in de hogere toeren. 109 graden op de inlaat en 107 op de uitlaat vs 106/106 standaard.

-Xceldyne valve buckets. Deze moet je gebruiken bij de speciale nokkenassen.

-Bewerkte cilinderkop, inlaat van 42mm naar 46mm met matchende 46mm gasklep en 46mm velocity stack. Uitlaatpoorten van 27mm naar 29mm.

-Verder is dit blok gewoon 432cc en voorzien van alle normale "updates" die nodig zijn bij een Cannondale blok.

-Bijna alles in het blok verder is nieuw/vervangen. Alle lagers, keerringen, pakkingen, cilinder, zuiger, klepgeleiders, kleppen, klepveren, klepschotels, koppeling, nokkenasketting, waterpomp, oliepompen, etc.

Op dit moment heb ik de originele FMF titanium uitlaat erop gezet en een custom map. In de toekomst komt er nog een dubbele uitlaat lijn erop, die volgens dyno charts nog eens 2pk extra op gaat leveren. En verder wil ik in de toekomst nog een ander vliegwiel hebben aangezien de standaard vliegwielen erom bekend staan dat ze uit elkaar kunnen vliegen en een beetje aan de zware kant zijn. Ik ken iemand die op dit moment met prototypes bezig is.

Ik heb helaas niet al te veel foto's gemaakt van het motorblok. Van de nokkenassen heb ik volgens totaal geen foto's gemaakt :(

Kogellager omgebouwd naar rol lager:
Afbeelding
46mm gasklep + velocitystack:
Afbeelding
Inlaat:
Afbeelding
Krukas met andere drijfstang:
Afbeelding
Valve buckets:
Afbeelding
Cilinderkop klaar, klepzittingen laten slijpen en kop laten vlakken:
Afbeelding
Injectoren iets verder naar buiten gezet dmv o-ringen zodat ze niet uitsteken in de inlaat:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

En nog een voorproefje van het eind resultaat:
Afbeelding

Als de quad helemaal klaar is dan zal ik nog wat foto's posten. Ik moet nog ff wachten tot mijn a-armen klaar zijn, nieuwe ball-joints enzo en worden gepoedercoat in een nieuw kleurtje... :P
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
Quadzillaboy
Quadrunner
Quadrunner

Re: Cannondale :: Moto 440

Bericht door Quadzillaboy »

Ziet er mooi uit :duimhoog:
trx480r
lonestar/laeger's pro-trax
mx jake
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door mx jake »

die krukas, is die van falicon?
never drive faster then your angel can fly
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

Prachtig werk ! Zoals steeds :buig:
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

mx jake schreef:die krukas, is die van falicon?
Nope, originele van Cannondale met een andere drijfstang erin. De orignele drijfstang is trouwens prima, niks mis mee, maar deze is nog net iets sterker.

Er zijn ook krukassen verkrijgbaar van Falicon maar die zijn heel duur en veeeel slechter dan originele krukassen. Het gat in de kruktap waar de olie uit komt voor de smering van het big-end lager is te groot en zit aan de zijkant met als gevolg dat de rollen van het lager daar in "happen" waardoor die krukassen binnen 5 draai uren soms al kapot lopen. Ik heb dit van meerdere mensen gehoord op het Cannondale forum met foto's van hoe erg zo'n krukas eruit ziet al na een paar draai uren.

Ik weet niet of falicon dat inmiddels veranderd heeft, maar zo'n (dure) krukas komt er bij mij niet in. De originele zijn super goed mits je het big-end lager vervangt voor een andere type.
hardcorechaam
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door hardcorechaam »

hele mooie cannondale heb je daar sloot!!
cannondale's zijn beesten :D
zal me ook is aan melden op het cannondale forum, heb je een link? kijken of ik er ook iets kan gaan aanpassen :D
mx jake
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door mx jake »

ik kwam pas een foto van je tegen waar de bigend pen was gebroken langs de krukwang
wat is daar de oorzaak van

heb je meer gegevens van de nokassen
duration@1mm
lift
never drive faster then your angel can fly
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

http://www.cannondaleriders.com

De oorzaak van die ene krukas die doormidden was gebroken weet ik niet precies. Maar die krukas had al veel meegemaakt :oops: :D Kwam uit een blok die vast was gelopen, zo erg zelfs dat het carter doormidden was gebroken. Heb daar toen een nieuwe drijfstang en lager in gezet, de kruktap was eigenlijk al niet 100% meer maar ik had niks anders. Toen is dat blok waar die in zat vast gelopen vanwege een olie lekage, dus heeft tijdje zonder olie gelopen.
Opzich heeft die krukas het nog best lang vol gehouden :mrgreen:

Ik heb verder helaas geen info over die nokkenassen, enige wat ik weet is dat ze heel ietsjes meer lift hebben en kleppen heel ietsjes langer los blijven.
zilladude
Pro Quadrider
Pro Quadrider

Bericht door zilladude »

nice , die zal wel lekker bollen !
banshee power !

http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=19710" onclick="window.open(this.href);return false;
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

Het blok heeft inmiddels 50 minuten gelopen. Heb ff wat rond gereden op het industrieterrein :mrgreen: Quad heeft kenteken en is verzekerd, dus kan prima. Had ook ff verlichting enzo erop gezet.

Blokje loopt goed, heb em op het laatst ff paar keer doorgetrokken. Ik merkte meteen dat deze vanaf de mid-toeren al veel sterker is dan normaal. Deze loopt ook wat soepeler dan andere Cannondales, reageert wat rustiger op het gas en meer constante power over het hele RPM bereik. Waarschijnlijk ligt dat aan de nokkenas timing, waardoor het vermogen meer naar de hogere RPM's wordt verplaatst (en onderin toeren dus tammer en minder fel wordt) en door de bewerkte kop en open uitlaat is die in de mid-toeren ook heel sterk geworden. De combinatie van dit alles heeft als resultaat een soepele motor die veel power levert vanaf de mid-toeren en gruwelijk hard door trekt naar de begrenzer, ideaal dus voor op de crossbaan 8) :mrgreen:
Volgense testbank gegevens van andere Cannondales met deze setup zou dit blokje richting de 55PK moeten hebben.

Morgen ga ik met de quad naar de crossbaan om te kijken hoe die daar presteert :P
hardcorechaam
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

mmm 55pk :D
wat is nou eigenlijk dat probleem van de cannondale blokken?
jep
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door jep »

Zo das nog eens een bruut apparaat ,lekker bezig man :applaus:
yamaha of toch een can-am
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

aantal problemen van Cannondale blokken:

-Bouten lopen los in het blok.
-Big-end lager kan binnen 10 draaiuren al kapot lopen.
-Waterpomp smelt weg.
-Autodecomp die uit elkaar vliegt.
-Nokkenas timing die heel erg afwijkt waardoor blok slecht loopt.
-Kleppendeksel die invreet door kvs (magnesium).
-Vliegwielen die uit elkaar vliegen.
-Oliepomp tandwielen die kapot lopen.
-Valvebuckets die vast blijven hangen in de kop als ze onderin staan (dus als de klep los is).
-Motorblok ophangingen die afscheuren.

Dat waren zo ongeveer de belangrijkste problemen van een Cannondale blok :p Ik heb voor al die dingen een oplossing behalve het vliegwiel...
hardcorechaam
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

en hoeveel kost het om een cannondale dus goed te krijgen? :p
owja en de maat velgen standaard? is dat 10x12 achter of heb ik dat fout gezien? :roll:
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

Standaard 9x9 dacht ik, kan ook 9x10 zijn.

Blok revisie/modificatie zit tussen de 1500 en 3000 euro afhankelijk van de staat van het motorblok. Dat is onderdelen + uurloon.

Ik heb vandaag op de crossbaan gereden met het beestje. Hij gaat echt af als een raket en als die eenmaal richting de 8000rpm gaat dan bartst de hel los :evil: Echt niet normaal, heb gewoon moeite om het stuur vast te houden... :oops:

Op de crossbaan heb ik wel de db-killer erin zitten en is duidelijk te merken dat dat invloed heeft op het koppel. Maar binnenkort ga ik bezig met mijn custom uitlaatlijn zodat ie mooi stil wordt en volgens testbank gegevens van anderen nog een 2 pk erbij kan winnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie