Als je de uitlaat vervangt voor een zogenoemde open uitlaat , is het aan te bevelen om je blok te voorzien van een rijker mengsel.
Met een rijker mengsel wordt bedoelt meer benzine in de aangezogen lucht.
Omdat een open uitlaat meer doorstroming heeft zou de quad ook meer lucht willen aanzuigen en dus ook meer benzine willen hebben.
Een te arm mengsel ( te weinig benzine ) kan ervoor zorgen het blok meer warmte op wekt , wat niet idiaal is en zelfs slecht kan zijn.
Vroeger hadden we allemaal een carburateur , toen was het monteren van een grotere sproeier voldoende , zodat het mengsel rijker werd.
Tegenwoordig wordt er veel met EFI ( Injectie ) gewerkt, zoals de raptor 700.
Een EFI systeem is uitgerust met een ECU ( Brandstofcomputer ) deze is ingesteld op uw originele quad.
Nu wil je meer benzine in je mengsel , voor de auto ga je naar een chiptuner , deze doet hetzelfde met je ECU als een powercommander ongeveer doet.
Een powercommander is een instelbare brandstofcomputer die zeer makkelijk te installeren is , kwestie van een aantal stekkertjes aansluiten , de originele ECU blijft onverandert.
Alleen komt nu het afstellen van de powercommander: Dit is niet al te moeilijk , maar u zou er toch een beetje verstand van moeten hebben.
Lukt u dit niet zelf , kunt u de quad op een vermogensbank laten afstellen , dit is de idiaale manier om het meeste vermogen uit uw quad te halen. ( Dit hoeft enkel 1x te gebeuren )
Als u van plan bent om een uitlaat en een powercommander te monteren zou ik u aanraden om ook meteen een open luchtfilter te monteren ( De zogenaamde big 3 upgrade )
Succes!
