startmotor hapert..

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
YannickC
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Re: startmotor hapert..

Bericht door YannickC »

nicko schreef:ik heb hetzelfde probleem alleen dan met een raptor 350. kan ook niet vinden wat het is.
heb al een auto accu geprobeert en dan hapert hij nog
Zie mijn bericht hierboven.

En de motorblok van een raptor 350 is identiek aan die van een warrior 350.
Dus voor 150 euro ben je gesteld ;-)
- 2002 Yamaha Warrior 350
- 2002 Volvo v40 1.9dci 102pk
Anoniem43235
Quadrider
Quadrider

Bericht door Anoniem43235 »

Maar als je hem gaat overstarten met de auto accu hapert hij dan nog? Bij mijn kawa springt hij dan direct aan omdat hij dan zo'n hoge stroom krijgt. De startmotor zal dan dus ook sneller rondgaan.
Binnekort meet ik nog een keer de startmotor door en als ik er zeker van ben dat het de startmotor is dan zal er uiteindelijk toch een nieuwe moeten komen.. :shock:

Bedankt!
Weapon of Choice: Kawasaki KFX450R
YannickC
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door YannickC »

Leon Henderikx schreef:Maar als je hem gaat overstarten met de auto accu hapert hij dan nog? Bij mijn kawa springt hij dan direct aan omdat hij dan zo'n hoge stroom krijgt. De startmotor zal dan dus ook sneller rondgaan.
Binnekort meet ik nog een keer de startmotor door en als ik er zeker van ben dat het de startmotor is dan zal er uiteindelijk toch een nieuwe moeten komen.. :shock:

Bedankt!
De startmotor neemt de stroom die hij nodig heeft.
Als je "kleine accu" goed vol is moet die in principe genoeg vermogen leveren.

De reden dat je kleine batterij te zwak lijkt bij een defecte startmotor is het volgende :

I = U / R

of anders gezegd :

Stroom = Spanning / weerstand.

Stel je hebt een startmotor van 0,12 ohm. Dan wil dit zeggen dat deze 100A trekt bij het starten.
want : 12v / 0,12ohm = 100A

En hou dan in het hoofd dat de accu bv een start-stroom van 120A kan leveren.
Dus hebben we nog 20A reserve.

MAAR : Stel dat er een wikkeling kortgesloten ligt. En dus de weerstandwaarde DAALT.
Neem om gemakkelijk te rekenen gewoon de helft van de weerstand, dus 0,06 ohm.
In dit geval zal de startmotor 200A trekken! Want 12v / 0,06ohm = 200A

Dus hier komt de batterij dan 80A te kort... gevolg : batterij gaat door de knieën.
Als je dan een batterij van een auto neemt die een veel grotere startstroom kan geven zal deze inderdaad makkkelijk 200A kunnen geven. MAAR je bent eigelijk de boel verder aan het uitfikken, aangezien de spoel nie gemaakt is voor deze startstroom. Dus de boel wordt gloeiend heet tot het moment dat er nog meer wikkelingen doorfikken...

Ik hoop dat je een beetje begrijpt :D
- 2002 Yamaha Warrior 350
- 2002 Volvo v40 1.9dci 102pk
Anoniem43235
Quadrider
Quadrider

Bericht door Anoniem43235 »

Ja dit snap ik ook allemaal wel. En als je de autoaccu eraan hangt dan zullen de spoelen sneller doorbranden dat weet ik ook want de spoelen zijn gewoonweg van een veel dunnere draad. En deze draad is eigenlijk niet bestand tegen dit soort hoge stromen.
Maar bij nicko hapert hij bij de autoaccu nog. Dit vind ik vreemd want als je zo'n hoge stroom op de startmotor zet zal de motor toch ook direct aan moeten springen.
Ik meet hem een keertje door en dan zullen we wel zien wat eruit komt. Ik krijg hem in ieder geval nog gestart :afgestudeerd:

Gr
Weapon of Choice: Kawasaki KFX450R
Plaats reactie