Leon Henderikx schreef:Maar als je hem gaat overstarten met de auto accu hapert hij dan nog? Bij mijn kawa springt hij dan direct aan omdat hij dan zo'n hoge stroom krijgt. De startmotor zal dan dus ook sneller rondgaan.
Binnekort meet ik nog een keer de startmotor door en als ik er zeker van ben dat het de startmotor is dan zal er uiteindelijk toch een nieuwe moeten komen..
Bedankt!
De startmotor neemt de stroom die hij nodig heeft.
Als je "kleine accu" goed vol is moet die in principe genoeg vermogen leveren.
De reden dat je kleine batterij te zwak lijkt bij een defecte startmotor is het volgende :
I = U / R
of anders gezegd :
Stroom = Spanning / weerstand.
Stel je hebt een startmotor van 0,12 ohm. Dan wil dit zeggen dat deze 100A trekt bij het starten.
want : 12v / 0,12ohm = 100A
En hou dan in het hoofd dat de accu bv een start-stroom van 120A kan leveren.
Dus hebben we nog 20A reserve.
MAAR : Stel dat er een wikkeling kortgesloten ligt. En dus de weerstandwaarde DAALT.
Neem om gemakkelijk te rekenen gewoon de helft van de weerstand, dus 0,06 ohm.
In dit geval zal de startmotor 200A trekken! Want 12v / 0,06ohm = 200A
Dus hier komt de batterij dan 80A te kort... gevolg : batterij gaat door de knieën.
Als je dan een batterij van een auto neemt die een veel grotere startstroom kan geven zal deze inderdaad makkkelijk 200A kunnen geven. MAAR je bent eigelijk de boel verder aan het uitfikken, aangezien de spoel nie gemaakt is voor deze startstroom. Dus de boel wordt gloeiend heet tot het moment dat er nog meer wikkelingen doorfikken...
Ik hoop dat je een beetje begrijpt