Teveel olie LTZ400

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Kristof/Ltz
Quadfanaat
Quadfanaat

Teveel olie LTZ400

Bericht door Kristof/Ltz »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb na lang geen quad meer gehad te hebben, mij een Suzuki LTZ400 Valenti aangeschaft.

Ik ben deze zondag gaan halen en heb vandaag er voor de eerste keer een halfuurtje mee gereden.

Alles loopt perfect zonder probleem, start goed, schakelt goed, marcheert perfect eigenlijk. :D

Echter wanneer ik thuiskwam wilde ik het oliepeil controleren en wanneer ik de dop met peilstok uit het reservoir nam, gulpte de olie er uit. Zeker een halve liter kwam eruit voordat het stopte.

Ik heb dan de olie uit het carter afgelaten en de olie uit het oliereservoir.

Wanneer alle olie in een oude oliebus van vijf liter gedaan te hebben, kwam ik tot de constatie dat er 4 LITER!!!! :verymad:
olie uit de quad gekomen was! Wat normaal een goeie twee liter zou moeten zijn.

De vorige eigenaar had mij gezegd dat hij onlangs de olie ververst had??? 8)

Mijn vraag is nu of dit slecht zou geweest zijn voor de motor, en of er eventueel gevolgen aan zouden zijn?

Ook heb ik gelezen dat eerst de olie uit het reservoir moet afgelaten worden, en dan uit het carter. Ik heb dit in omgekeerde volgorde gedaan. Zou dit een probleem vormen? Ik zou niet weten waarom, maar je weet natuurlijk nooit.

Morgen ga ik verse olie en een oliefilterje halen en de quad voorzien van verse olie.

Ik ben gelukkig dat ik de olie "per ongeluk" gecontroleerd heb......

Hoor het graag van jullie wat je er over denkt! :buig:
-Laurens-
Pro Quadrider
Pro Quadrider

Re: Teveel olie LTZ400

Bericht door -Laurens- »

toen ik mijn LTZ kocht zat er ook teveel olie in, ik heb m toen gewoon afgelaten, nieuwe oliefilter en olie (+- 2.2l, 2l is te weinig) ingedaan en nooit problemen gehad, dus het kan geen kwaad denk ik
Yamaha YFZ480Build in progress
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

te veel olie is niet goed voor de zuiger en dergelijke, maar was het zuivere olie ?
Soms kan het ook zijn dat als die quad een lange tijd heeft stilgestaan en de vlotter van de carburator niet goed sluit dat er benzine tot bij de olie loopt.

Anyway, beste wat je kan doen is alle olie aflaten en verse olie erin doen en best ook de oliefilter vervangen.
Kristof/Ltz
Quadfanaat
Quadfanaat

Bedankt alvast voor de reacties!

Ik heb er vanavond 2.2l olie ingedaan, en de peilstok tekend tot bijna bovenaan.

De olie die er uitkwam was nog redelijk zuiver, en dat er benzine bijgekomen was had ik ook al aan gedacht.

Maar de olie rook niet naar benzine.

Ik denk dat het gewoon onkunde zal geweest zijn van de vorige eigenaar?? Al vraag ik mij wel af hoe hij alle vier liter olie heeft kunnen in het reservoir krijgen. :?

Oliefilter heb ik nog niet vervangen, vrijdag ga ik er ééntje halen. Ik heb de oliefilter niet vervangen omdat ik na enkele uurtjes de olie terug ga vervangen door andere met dan natuurlijk een oliefilter.

Zo ben ik zeker dat alles terug goed is, en eventueel slechte olie die nog in de motor ronddwaalt weg is.

Zondag zijn eerste beproeving in het slijk...... Ik hoop dat hij het goed doet, en er geen problemen opduiken.

Ik vertrouw wel mijn Ltzje hoor! :applaus: :applaus: :applaus:
Kristof/Ltz
Quadfanaat
Quadfanaat

Ik heb er nu 10w40 ingedaan van valvoline. Deze heb ik gebruikt omdat in de winkel waar ik werk (autoonderdelen) we valvoline verdelen en deze staan heb. (Aan natuurlijk een interessant prijsje voor mij! :D )

Iemand ervaring met Valvoline voor een Ltz?

Ik heb de durablend 10w40 gebruikt. Nummer is 14207 (4 liter)
eleventwentyseven
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door eleventwentyseven »

welke jij erin hebt gegooid is een minerale olie, zou er zelf een semi-syntetic ingooien. en is het wel motorfiets olie ?
want het verschil tussen een auto en een motor/quad is, dat bij de motor/quad de koppeling in de olie draait en als je hier auto olie ingooit, dan is de kans groot dat de koppeling gaat slippen.
Kristof/Ltz
Quadfanaat
Quadfanaat

Het is zeker olie voor een natte koppeling, en voor motoren natuurlijk.

Ik heb een Suzuki Rmz450 en daar doe ik 10w60 thumperlube in, wat perfect is voor deze motor. Deze is wel volsynthetisch.

Ik heb ook gezien bij de specificaties van de olie dat dit minerale olie is. Nochtans staat op de verpakking syntheticly blended.

Bij onze leverancier kan ik castrol power rs 10w40 ook krijgen. Zal deze eens bestellen, denk dat ik daar beter mee zal zijn.
Alhoewel de valvoline ook niet slecht kan zijn, ga ik ze vroeg verversen zodat er niets kan gebeuren.
Bulldog
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Bulldog »

Ik heb er castrol edge 10 w 60 in.
Volgens suzuki dealer hier het beste voor ltz.
Doen ze ook in de gsxr en andere hoog toeren draaiers.

Mvg Davy.
Kristof/Ltz
Quadfanaat
Quadfanaat

Bulldog schreef:Ik heb er castrol edge 10 w 60 in.
Volgens suzuki dealer hier het beste voor ltz.
Doen ze ook in de gsxr en andere hoog toeren draaiers.

Mvg Davy.

Ik doe deze in mijn m3 :D

Mag deze echt in een ltz? Heb deze meer dan genoeg staan.

En is deze geschikt voor natte koppelingen?
Bulldog
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Bulldog »

Yep is de bmw M3 olie.
Ja zit er bij mij in op aanraden van suzuki dealer jacqmaer.
En dit is echt een top mekanieker.
Rij er al jaren mee en geen enkel probleem ondervonden.

Mvg Davy.
Kristof/Ltz
Quadfanaat
Quadfanaat

Thanks voor de tip!

Zal deze er de volgende keer indoen. :idea:
RonaldTD
Quadrider
Quadrider

Bericht door RonaldTD »

Even een vraagje. Morgenochtend wil ik ook mijn olie vervangen, maar ik wacht nog op mijn filter. Kan ik deze achteraf ook nog vervangen, of moet er dan weer alle olie uit? Hoe werkt dit? Ik heb er nu 1200km na laatste oliewissel mee gereden en wil niet langer wachten..

Bedankt.
Ronald
Kristof/Ltz
Quadfanaat
Quadfanaat

Oliefilter moet vervangen worden terwijl de olie er uit is. Anders mag je herbeginnen.
Plaats reactie