Ik ben nieuw hier op het forum en heb na lang geen quad meer gehad te hebben, mij een Suzuki LTZ400 Valenti aangeschaft.
Ik ben deze zondag gaan halen en heb vandaag er voor de eerste keer een halfuurtje mee gereden.
Alles loopt perfect zonder probleem, start goed, schakelt goed, marcheert perfect eigenlijk.
Echter wanneer ik thuiskwam wilde ik het oliepeil controleren en wanneer ik de dop met peilstok uit het reservoir nam, gulpte de olie er uit. Zeker een halve liter kwam eruit voordat het stopte.
Ik heb dan de olie uit het carter afgelaten en de olie uit het oliereservoir.
Wanneer alle olie in een oude oliebus van vijf liter gedaan te hebben, kwam ik tot de constatie dat er 4 LITER!!!!
olie uit de quad gekomen was! Wat normaal een goeie twee liter zou moeten zijn.
De vorige eigenaar had mij gezegd dat hij onlangs de olie ververst had???
Mijn vraag is nu of dit slecht zou geweest zijn voor de motor, en of er eventueel gevolgen aan zouden zijn?
Ook heb ik gelezen dat eerst de olie uit het reservoir moet afgelaten worden, en dan uit het carter. Ik heb dit in omgekeerde volgorde gedaan. Zou dit een probleem vormen? Ik zou niet weten waarom, maar je weet natuurlijk nooit.
Morgen ga ik verse olie en een oliefilterje halen en de quad voorzien van verse olie.
Ik ben gelukkig dat ik de olie "per ongeluk" gecontroleerd heb......
Hoor het graag van jullie wat je er over denkt!