
Eindelijk is het dan zover: Mijn dealer en ik gaan een heuse Can-Am Performance Upgrade Kit Pro bestellen uit de USA.
Deze upgrade zal voornamelijk gefocust zijn op de aanpassingen van de primaire en secundaire clutch (CVT), het luchtinlaat-manifold, throttle body, uitlaatpijpen, de brandstofinjectie en het ECU tuning-gedeelte, en met deze onderdelen zullen wij proberen om in dit segment het maximale vermogen te halen. Tegelijkertijd zullen wij met deze vernieuwde opstelling mijn Can-Am Renegade 800R EFI Rotax V-Twin klaar maken voor het toekomstig opvoeren dmv een Big Bore Kit en/of Turbocharger.
Dit complete upgrade pakket is te verkrijgen als een uitgebreid geteste optimaal gecalibreerde performance kit, bij een gespecialiseerd bedrijf in Amerika o.a. voor specifiek de 2010 Can-Am Renegade 800R Xxc.
Het voordeel van deze leverancier in Noord Amerika is dat alle individuele onderdelen bij aankoop "tailored" geleverd worden voor het specifieke Can-am model, en alle onderdelen zijn reeds tot in de puntjes op elkaar afgestemd en getuned.
Bijvoorbeeld worden de verkrijgbare tuners/programmers/ ECU optimizers vantevoren gemapt afgeleverd. (wij laten dit voorprogrammeren achterwege, en zullen dit zgn. "mapping" zelf doen m.b.v. een Dyno-testbank; De resultaten van deze tuning tests maak ik mettertijd bekend)
De clutches worden met de juiste gewichten, supertips en het exacte aantal spacers (shims) voorgemonteerd en de Helix angles van de Secundaire Clutch wordt vantevoren met precisie afgedraaid naargelang het doel waarvoor de quad gebruikt zal worden.
Er zijn nl. vele verschillende set-ups mogelijk m.b.t. de afstellingen en calibratiewaarden voor het uiteindelijke doel van de gebruiker bijv. voor dragrace, mudding, crosscountry, wheelies, sledpull races etc.
We kunnen nu best wel dollars besparen door de clutches zelf in te kopen bij de STM fabriek in Amerika, maar daar snijden we onszelf uiteindelijk mee in de vingers omdat we dan bijv. zelf spacers en shims moeten gaan maken om het gehele clutch-pakket op elkaar afgestemd te krijgen, de precisie "tailored parts" voorkomen het dagen- of zelfs wekenlange testen om de clutches te optimaliseren om zo de beoogde winsten te kunnen behalen.
Dus zelf een kit samenstellen van allerlei willekeurige onderdelen raad ik persoonlijk af. Niet voor niets is er ondertussen al jaren aan deze clutch set-ups op de Can-Am's getest, en wie zijn wij Europeanen om het anders willen doen.

Het biedt duidelijk enorme voordelen om een klein bedrag meer te betalen, ook omdat er weinig andere kennis voorradig is op het gebied van de Can-Am 800R EFI V-Twin modellen en deze jongens in de USA dé specialisten (cracks) zijn die alle mogelijke samenstellingen van performance parts reeds getest hebben. Ze rijden immers zelf ook deze machines, dus een luisterend oor is raadzaam alvorens zomaar iets aan te schaffen en te monteren. We kopen als het ware de kennis over door iets meer te betalen voor de onderdelen. Ik zeg altijd maar : Goedkoop is duurkoop.
De lijst met Performance parts die besteld zijn:
- Looney Tuned Exhaust Full Dual Exhaust System
met de volgende opties:
Pipe Finish: Ceramic Coating Header Pipe
Silencer Finish: Polished Aluminum Silencer
Silencer Quiet Core: Super Trap Quiet Core Kit
Fuel Management: Tune Monster ECU + 2 o2 sensors
Intake manifold : Quadworx
Throttle body : Tapered Trottle body 50mm
Air Filter Systems: Twin Air
Air Box: Custom Lid Air Box
- STM RG-VIII RENEGADE RAGE VIII PRIMARY CLUTCH
(COMPLETE RAGE VIII GECALIBREERD MET SUPERTIPS AND VERENKIT)

- STM SECONDARY Tuner Driven Clutch
Specificeer de geprefereerde Helix hoeken 30/40/45/50/60 graden

- QW OIL COOLER SYSTEM

OPMERKINGEN :
Alleen met parts uit Amerika laten komen ben je er nog lang niet, eigenlijk begint het feest pas echt als alles gemonteerd is en het echte werk, calibreren en tuning kan gaan beginnen. Ik hou via dit forum jullie zeker op de hoogte van het hele process mbv tekst, uitleg en fotos.
Niet te vergeten de testbank Dyno-runs, voor en na de installatie van alle onderdelen. Om de maximale powercurve van een EFI motor perfect af te stellen zijn 25-30 runs op een Dynojet Testbank niet ongebruikelijk. Ik zal proberen de powercurves op deze pagina weer te geven en alle feiten zo veel mogelijk vast te leggen en weer te geven.
Denk ook aan bijv. heat resisting material voor headerpipes en bijv. een Heavy Duty Drive Belt, wij gaan een DAYCO XTX2236 testen. Ook hierover later een periodiek verslag.

Ik ben dan ook overtuigd in mijn keuze m.b.t. de Tune Monster mét twee "Dual Wideband Oxygen Sensors". Ik heb dus níet gekozen voor Power Commander 5 omdat deze alleen maar enkelbandige Autotune kits hebben zo meerdere kastjes geinstalleerd moeten worden voor hetzelfde resultaat.
Het Tune Monster User Manual ziet er redelijk overzichtelijk uit , met installatie CD etc.
Er zit een autotune functie op dus zo moeilijk zal het hopelijk niet zijn. Monster Tune is geen optimizer, het is een echte programmer (met de laptop), je kan er alle kanten mee op (zoals bijv. het gelimiteerde toerental te deblokkeren naar max. RPM), de 2 wideband zuurstofsensoren (lambdasensoren) in de headerpipe gelast meten de verbranding supersnel (in 0.67 miljoenste seconde !!!) en stuurt die informatie naar de eigen ECU en past de hoeveelheid brandstof aan naarmate het gevraagde vermogen; Op deze manier heb je nooit problemen met de juiste afstelling in verschillende omstandigheden zoals o.a. temperatuurveranderingen (koude start etc) en bijv hoogteverschillen met name tijdens bergritten etc. Het Inlassen van de (bevestigings)moer van de Oxygen sensor in de header pipe moet voorafgaand aan het spuitwerk van Ceramic Coating gebeuren, dat kunnen de leveranciers in de USA allemaal verzorgen op aanvraag.

-De dual Helix angles zijn wel belangrijk mbt de verschillende behoeften naargelang het gebruik, maar ik denk dat we de juiste keuze hebben gemaakt en deze een ideale samenstelling is voor optimale prestaties op de Renegade 800R bij (mijn) gebruik in het Cross Country / Off-Road Racing (bijv GNCC-races), en zal resulteren in een krachtigere low end torque en hogere topspeed. Ik wil nog wél van de motor-rem gebruik maken voor de veiligheid. Dus iets lichter terugschakelen dan stock mag wel, maar zeker het remmen op de motor in lagere gear wilde ik behouden i.v.m lastige afdalingen etc.
- Het QW Oil Cooler System lijkt me een verstandige keuze m.b.t. warmlopen, zeker als extra veiligheid tijdens de afstelfase waarin evt. foute afstellingen direct de temperaturen in de motor gevaarlijk hoog kunnen laten oplopen . Better safe than sorry.....Tevens zal dit toch noodzakelijk zijn met een toekomstige extra krachtbron zoals Big Bore Kit (BBK) en/of een Turbocharger.
We maken dus duidelijk gebruik van de kennis en ervaring uit Noord-Amerika: Ik verwacht dat wij zelf genoeg know-how in huis hebben om het geheel goed afgesteld te krijgen. De kennis voor ATV performance in N-Amerika is afgekeken van de "snowmobiles" technologie waar de ATV automaten (CVT: Continuously Variable Transmission) wereld dankbaar gebruik van maakt. De ATV's zijn (nog) niet zo professioneel bezig dan de sneeuwscooters, die zijn een stuk verder met de CVT technologie doordat zij sponsor- en TV contracten hebben en dus meer research kunnen veroorloven, net zoals bij ons in de MX en rally wereld.
Deze ervaring en geleverde service maakt ons het leven een stuk makkelijker door reeds een uitgebreid getest en kant en klaar pakket te verkrijgen. Dan is het voor ons enkel nog monteren en mooi afstellen, een paar Dyno bank post-runs en klaar is klara. (hopelijk) In werkelijkheid ligt het allemaal iets moeilijker maar hier komt het in grote lijnen op neer.
Ik zal waarschijnlijk een van de weinigen zijn in Europa die deze set-up op een Can-Am heeft geinstalleerd, want deze hoogwaardige, perfect gemachineerde onderdelen zijn gemaakt voor de echte hardcore racers en liefhebbers van technologische hoogstandjes. Bovendien zijn al deze Performance Parts nogal prijzig. Een volledige kit zoals hier beschreven loopt al snel op naar enkele duizenden euros, maar dat mag de echte Can-Am fanatiekeling niet weerhouden in de zoektocht om de meeste PK's uit de machines te persen.

De zoektocht naar meer Torque, Topspeed & Horsepower is en blijft een dure hobby. Ik zie het ook meer als een passie want een investering is het zeker niet. Maar wie ooit een Can-Am heeft gereden weet wat echte passie voor vierwielers betekent; Het wordt dan ook meer een obsessie. De Can-Am freaks onder ons weten precies waarover ik het heb :
Passion for Power
Ik ben best bereid om eventuele tegenslagen te incasseren tijdens het opbouwen en afstellen van de upgrade kits, maar het eindresultaat moet er zijn :
A “Ripping” Renegade Xxc "de snelste en gemeenste ATV van de Benelux"
Ik verwacht wel van dit project dat we hier echt onze uiterste best op gaan doen, kost wat kost moet deze "Gade" gaan lopen als een hongerige Bengaalse tijger. Stap voor stap, we hebben de tijd maar vakwerk moeten we gaan leveren.
Reken maar dat de betere ATV Quad forums er vol van zullen staan als ik tevreden ben na de installatie, fotos zullen dan ook volgen zo gauw we beginnen.
Toch ben ik benieuwd of er anderen 800 EFI V-twin bezitters in Europa zijn die ook voor zo een dergelijke set-up hebben en dan wel voor welke specifieke onderdelen hebben jullie gekozen en wat motiveerde die keuze ? Hebben jullie de verwachtingen waargemaakt en beoogde doelstellingen bereikt? Ik hoor het graag van mede Can-Am vrienden.
Als dit lukt naar behoren gaan we volgende jaar voor de Big Bore Kit en/of de ultimieme power trip : de Can-Am Renegade Turbo !!!! Dan gaan we naar nieuwe hoogte stijgen met extra sterke Drive Train en Axles, maar voorlopig zijn we met deze clutch en uitlaat/tuner alvast BBK & Turbo Ready ........
I Believe I Can(-Am) Fly ........ (wordt vervolgd)