Lagers achteras

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Anoniem43235
Quadrider
Quadrider

Lagers achteras

Bericht door Anoniem43235 »

Hoi medequadrijders,

Ik heb vorig jaar mijn lager laten vervangen in de achterbrug omdat deze kapot is. Nu is hij na 1 jaar alweer kapot :verymad:
Ik rij bijna nooit door de modder/ bagger en spuit hem nooit af met de hoge drukspuit. Wel met gewoon water. Waar kan het aan liggen dat mijn lagers nu alweer kapot zijn?

Ik wil dit lager nu zelf gaan vervangen. Kan ik dit zelf of moeten deze lagers er echt ingeperst worden. Waar moet ik op letten als ik deze lagers ga vervangen? Zouden jullie me misschien nog wat tips kunnen geven hiervoor?

Alvast bedankt voor de reacties!

Gr
Weapon of Choice: Kawasaki KFX450R
YannickC
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Re: Lagers achteras

Bericht door YannickC »

Heb je ook de afsluitringen vervangen? Die het stof enzo wat tegenhouden.
In elk geval, mijn achterlagers zijn ook amper een jaar oud en deze zijn ook weer aan vervanging toe...
Het is gelukkig niet de grootste kost en het valt makkelijk zelf te vervangen.
- 2002 Yamaha Warrior 350
- 2002 Volvo v40 1.9dci 102pk
Anoniem43235
Quadrider
Quadrider

Ik heb dit vorig jaar laten doen maar was bij MCG al snel 260 euro kwijt :x Ik weet niet of de afsluitringen vervangen zijn. Is dit nodig dan? Zitten die niet bij de lagers?
Nu heb ik de lagers bij MV Quadparts besteld en zullen rond de 50 euro kosten...
Dus beter 50 euro en een paar avondjes sleutelen dan weer 260 euro :verymad:
Nu wil ik weten waar ik op moet letten bij het vervangen van mijn lagers.

Alvast bedankt!
YannickC
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door YannickC »

Leon Henderikx schreef:Ik heb dit vorig jaar laten doen maar was bij MCG al snel 260 euro kwijt :x Ik weet niet of de afsluitringen vervangen zijn. Is dit nodig dan? Zitten die niet bij de lagers?
Nu heb ik de lagers bij MV Quadparts besteld en zullen rond de 50 euro kosten...
Dus beter 50 euro en een paar avondjes sleutelen dan weer 260 euro :verymad:
Nu wil ik weten waar ik op moet letten bij het vervangen van mijn lagers.

Alvast bedankt!
Tja waar op letten? Gewoon voorzichtig te werk gaan en de lagers er RECHT uithalen en ook RECHT insteken zodat je de wanden niet beschadigt / vervormt. En zoveel werk is het echt nie hoor.
Bij mijn warrior moet enkel de linkse wielhub er af, 2 grote moeren losdraaien en dan schuif je de as gewoon los (met wat moeite). En dan kan je zo bij de lagers... en 260 euro voor enkel achterlagers te vervangen lijkt mij niet goedkoop. :shock:
- 2002 Yamaha Warrior 350
- 2002 Volvo v40 1.9dci 102pk
Haagje
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Haagje »

hmm ik heb destijds 80 euro betaald.
Maarja ik had wel alleen mijn achteras + hub gebracht. De rest had ik los gehaald dus was niet veel werk voor hun.
Anoniem43235
Quadrider
Quadrider

Ik ga niet meer naar MCG bij MV Quadparts kan het veel goedkoper. En heb bij MCG de vraag gesteld kan ik dit zelf? en toen zeiden ze dat het niet gemakkelijk was. Dus ik hem weggebracht. Stel ik nu dezelfde vraag aan Mark Vergoossen. Ja dat wijst zich vanzelf dat kun je goed zelf. Duurste lagers die ik heb liggen zijn 57 euro dus valt nog mee.

Beetje vreemd maarja iedereen zijn eigen mening. Misschien zegt diegene na mij wel het omgekeerde :lol:

Maar die lagers kun je er dus gewoon voorzichtig uitkloppen met een stuk ijzer ofzo? De lagers zitten dus niet geperst?

Gr
Haagje
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Haagje »

Goedkoop kan ook duurkoop wezen :wink:

Je kunt niet zomaar even het lagertje uitkloppen met een stuk ijzer...
Die moet aan alle kanten geleidelijk eruit komen, anders misvorm je het gedeelte waar het lager in zit.

En ja lagers zitten geperst. Je slaat ze dus ook niet in want dan kun je het lager kapot slaan. ( of het moet bij een kfx niet geperst zijn )

Haal gewoon alles los en breng het dan naar een die het voor je kan persen. ( of vraag dan aan mcg wat de prijs is )

Wat betreft je eerste kosten. Je hele achterbrug moet eraf als ik me niet vergis.
Wat ook betekent dat er uren in gaan zitten om dit te doen.
Ze kunnen zich bij het weder opbouwen geen fouten veroorloven door het snel te doen ( zodat jij minder kosten hebt )

Ik heb liever goed werk met garantie dan een beunhaas om de hoek die alles zo snel mogelijk wilt afhandelen. Maargoed dat is mijn mening :wink:
Anoniem43235
Quadrider
Quadrider

Waarom zou de hele achterbrug eruit moeten. De lagers zitten toch gewoon achterin de achterbrug? Of je de achterbrug nu losmaakt vast hebt zitten maakt geen verschil lijkt mij zo. Daarnaast met een stuk ijzer eruit kloppen klinkt misschien zo grof maar ik bedoel het wel met normaal gezond verstand, rustig en voorzichtig te werk gaan.
En als ik de onderdelen weg zou brengen zou ik het zeker niet naar MCG brengen. Dan maar naar een ander adresje die OOK garantie geeft en het alleen veel goedkoper kan doen. Ik weet niet of jij dan toch maar naar de dure gaat terwijl hetzelfde werk wordt geleverd? Maar denk niet dat veel mensen dit zullen doen.

Bedankt voor de hulp!

Gr
Mellos700R
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Contacteer:

Bericht door Mellos700R »

Inderdaad bij MCG moet je niet komen , geen euro aan die lui betalen!!!

Het vervangen van de achteraslagers is simpel gewoon je as demonteren (En niet de hele achterbrug haha)

Daarna haal je het lagerhuis uit je achteras , stook dit van buiten af een beetje warm en tik de lagers er uit (Wel voorzichtig)

Daarna maak je het lagerhuis goed schoon en begin je met hem goed heet te stoken.

De lagers moet je al een dagje van tevoren in de vriezer leggen.

Als je het lagerhuis goed heet hebt gestookt pak je snel de lagers uit de vriezer en doe je deze zo snel mogelijk in het lagerhuis leggen.

Meestal vallen de lager er zo in maar tik voor de zekerheid de lagers nog een keer aan zodat ze goed in het lagerhuis liggen.

Als de lagers moeilijker gaan pak je een grote rateldop die op de buitenste ring van het lager past en tik daarmee de lager in het lagerhuis.(Tik altijd alleen op de buitenste ring van het lager en nooit op de binnenste ring.)

Dit is niet moeilijk alleen je moet wel een beetje verstand van zaken hebben en ga voorzichtig te werk.

Lagers moeten niet geperst worden (kan wel) maar zonder pers krijg je het ook voor elkaar.

Inderdaad lagers moet je gewoon van allballs bestellen kosten maar iets van 60 euro voor een raptor 700 en 30 euro voor quads met enkele lagers (inclusief keerringen).

Ton Maessen is ook zo een idioot vraagt voor 1 lager 80euro en er zitten 4 lagers en 2keerringen in een raptor 700 , ben je alleen voor lagers bij hem al 320 euro kwijt en dan nog keeringen erbij en montage moet je niet raar staan te kijken als hij er in totaal 500 euro of meer voor vraagt die oplichter :)

Succes!!!
*Raptor700R 08
*Yamaha YZF426SM
*Full Carbon Yamaha YZFR1 20cm verlengd!!!
WWW.MCMOTOREN.NL
Anoniem43235
Quadrider
Quadrider

Oke heel erg bedankt Mellos700R. Hier heb ik teminste wat aan :bier:
Wij hebben thuis wel een pers voor die lagers erin te persen maar door ze in de vriezer te leggen en het lagerhuis warm te maken zullen ze er ook zo in kunnen.

En inderdaad bij MCG ben ik niet meer te zien. :verymad: Als je je quad er niet gekocht hebt en zo nu en dan eens binneloopt voor het een of het ander dan kun je er beter weg blijven.

Heel erg bedankt!

Gr
Mellos700R
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Contacteer:

Geen probleem , graag gedaan :D

Groeten 8)
*Raptor700R 08
*Yamaha YZF426SM
WWW.MCMOTOREN.NL
ktm_driver
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door ktm_driver »

@ mellos700r

wel iets om denken wat je zegt, bedoel als je lagers origineel besteld bij yamaha kosten ze vanaf de 60 per stuk dan nog keerringen, hij is volgens mij geen yahama dealer dus zal ze ook ergens anders moeten kopen, komen er nog verzendkosten bij!

ik ken hem verder niet, maar bedoel alleen maar te zeggen, dat sukkel en oplichter beetje ver gaat of zie ik dit verkeerd ;)

er zijn universele setjes van All Balls dacht ik, kosten iets van 85 euro, heb je 4 lagers, 2 keerringen en de grote o-ringen
Mellos700R
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Contacteer:

Klopt maar als ik naar hun toen voor de grap bel en ze zeggen mij dat er geen imitatie lagers bestaan dan vind ik dat wel voorliegen.

Je moet inderdaad de All Balls lagers bestellen die kosten 60 euro voor 4 lagers 2 keerringen en de o-ringen.

8)
*Raptor700R 08
*Yamaha YZF426SM
WWW.MCMOTOREN.NL
Plaats reactie