2 takt / 4 takt
-
- Toeschouwer
- Berichten: 28
- Lid geworden op: zo 25 jul, 2004 12:38
- Locatie: hasselt
- Contacteer:
2 takt / 4 takt
wat is het beste 2takt of 4 takt
-
- Quadracer
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: di 14 jan, 2003 01:05
- Locatie: Hagestein
- Contacteer:
2 takt
voordelen
- Hoog vermogen in verhouding tot cc's
- Hoge winst te halen bij redelijk eenvoudig tunen
- heel fel
- relatief goedkoop in onderhoud bij problemen aan de cilinder
nadelen
- Hoge toeren dus meer slijtage
- Hoger verbruik
- hogere vervuiling
- weinig vermogen in de lage toeren dus vrij zenuwachtig rijgedrag en door smalle powerband moet je preciezer schakelen.
4takt
eigenlijk alle punten hierboven maar dan tegengestelde al word de cc pk verhouding bij 4takt tegenwoordig ook al erg dicht op elkaar. Maar hierdoor wordt het onderhoudsverschil ook al weer minder
voordelen
- Hoog vermogen in verhouding tot cc's
- Hoge winst te halen bij redelijk eenvoudig tunen
- heel fel
- relatief goedkoop in onderhoud bij problemen aan de cilinder
nadelen
- Hoge toeren dus meer slijtage
- Hoger verbruik
- hogere vervuiling
- weinig vermogen in de lage toeren dus vrij zenuwachtig rijgedrag en door smalle powerband moet je preciezer schakelen.
4takt
eigenlijk alle punten hierboven maar dan tegengestelde al word de cc pk verhouding bij 4takt tegenwoordig ook al erg dicht op elkaar. Maar hierdoor wordt het onderhoudsverschil ook al weer minder
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
Bij 2takt komt de power opeens (lightswitch oftewel lichtknop-effect, de power komt opeens alsof je een schakelaar omzet), terwijl 4takt de powercurve geleidelijker verloopt.
4takt is over het algemeen makkelijker om mee te rijden, 2takt moet je echt leren kennen om te zorgen dat je zeker op het juiste moment schakelt en in het juiste toerengebied rijdt.
Allebei voor en nadelen, sluit me verder aan bij de opsomming die Rik gegeven heeft.
4takt is over het algemeen makkelijker om mee te rijden, 2takt moet je echt leren kennen om te zorgen dat je zeker op het juiste moment schakelt en in het juiste toerengebied rijdt.
Allebei voor en nadelen, sluit me verder aan bij de opsomming die Rik gegeven heeft.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
-
- Quadracer
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: di 14 jan, 2003 01:05
- Locatie: Hagestein
- Contacteer:
Dit hele verhaal is terug te koppelen aan smalle powerbandTeunie schreef:Bij 2takt komt de power opeens (lightswitch oftewel lichtknop-effect, de power komt opeens alsof je een schakelaar omzet), terwijl 4takt de powercurve geleidelijker verloopt.
4takt is over het algemeen makkelijker om mee te rijden, 2takt moet je echt leren kennen om te zorgen dat je zeker op het juiste moment schakelt en in het juiste toerengebied rijdt.
Allebei voor en nadelen, sluit me verder aan bij de opsomming die Rik gegeven heeft.
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
idd, ik steun keesie volledig.
eerst was ik puur voor 2takt, maar sinds m'n suzu 400... 4takt all the way!! zo relaxt, zeker die power onderin vindt ik super!
yfz is zeker de quad van de toekomst, ook de trx450 zal de yfz erin vergezellen
eerst was ik puur voor 2takt, maar sinds m'n suzu 400... 4takt all the way!! zo relaxt, zeker die power onderin vindt ik super!
yfz is zeker de quad van de toekomst, ook de trx450 zal de yfz erin vergezellen
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us