gepoorte blaster Update !!, 2
gepoorte blaster Update !!, 2
Dag heren,
Wederom een vraagje ,
Wie weet er of je na het poorten van de cilinder inlaat (inlaatkanalen vergroten)de zuiger inlaatgaten moeten matchen met de nieuwe zuiger ?
Ik heb een wiseco pro lite zuiger met de bekende inlaat gaten
De inlaatkanalen cilinder heb ik vergroot volgens een beschrijving op blasterforum , gewoon een verantwoorde milde tuning
De gaten van de zuiger zij dus kleiner als de inlaatpoorten
Ik ben een beetje bang dat het mengsel nu tegen de zuiger opbotst omdat de gaten niet gelijk zijn
Origineel was dit wel ongevere zo geloof ik
Wie weet er meer ?
Wederom een vraagje ,
Wie weet er of je na het poorten van de cilinder inlaat (inlaatkanalen vergroten)de zuiger inlaatgaten moeten matchen met de nieuwe zuiger ?
Ik heb een wiseco pro lite zuiger met de bekende inlaat gaten
De inlaatkanalen cilinder heb ik vergroot volgens een beschrijving op blasterforum , gewoon een verantwoorde milde tuning
De gaten van de zuiger zij dus kleiner als de inlaatpoorten
Ik ben een beetje bang dat het mengsel nu tegen de zuiger opbotst omdat de gaten niet gelijk zijn
Origineel was dit wel ongevere zo geloof ik
Wie weet er meer ?
Laatst gewijzigd door Tooneiges op vr 24 aug, 2012 12:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Yamaha blaster 2006 white
14t/40t
achterbrug 4"
Verhoogd stuur 3"
Trx 450 veren voor opnieuw geshimd , achter 125cc cross
spoorverbreders 2,5 cm voor /5cm achter
Goldspeed nerfbars
killswitch
innova's 18-10-11
Gepoorte cilinder
Wiseco zuiger pro lite
Afgevlakte cilinder kop 0,5mm
Van hasselt uitlaat
Open airbox
carburateur 28pwk
14t/40t
achterbrug 4"
Verhoogd stuur 3"
Trx 450 veren voor opnieuw geshimd , achter 125cc cross
spoorverbreders 2,5 cm voor /5cm achter
Goldspeed nerfbars
killswitch
innova's 18-10-11
Gepoorte cilinder
Wiseco zuiger pro lite
Afgevlakte cilinder kop 0,5mm
Van hasselt uitlaat
Open airbox
carburateur 28pwk
Re: Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
Daar kan bonzaiking je wel mee helpen die heeft ook een gepoorte cilinder dacht ik
Had: Yamaha Blaster
Nu: YFZ450 08
-verbrede achter as Dominator 2
-verbrede armen walsh
-reiger veren rondom
-reiger stuurdemper
-GYTR uitlaat
Nu: YFZ450 08
-verbrede achter as Dominator 2
-verbrede armen walsh
-reiger veren rondom
-reiger stuurdemper
-GYTR uitlaat
Re: Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
Ik heb hem een pb gestuurd
Iemand hier wel eens mee gestoeid ?
Iemand hier wel eens mee gestoeid ?
Yamaha blaster 2006 white
14t/40t
achterbrug 4"
Verhoogd stuur 3"
Trx 450 veren voor opnieuw geshimd , achter 125cc cross
spoorverbreders 2,5 cm voor /5cm achter
Goldspeed nerfbars
killswitch
innova's 18-10-11
Gepoorte cilinder
Wiseco zuiger pro lite
Afgevlakte cilinder kop 0,5mm
Van hasselt uitlaat
Open airbox
carburateur 28pwk
14t/40t
achterbrug 4"
Verhoogd stuur 3"
Trx 450 veren voor opnieuw geshimd , achter 125cc cross
spoorverbreders 2,5 cm voor /5cm achter
Goldspeed nerfbars
killswitch
innova's 18-10-11
Gepoorte cilinder
Wiseco zuiger pro lite
Afgevlakte cilinder kop 0,5mm
Van hasselt uitlaat
Open airbox
carburateur 28pwk
Re: Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
Volgens mij niet, omdat het mengsel altijd boven of onder u zuiger zit...
Het mengsel gaat via de kanalen in de cilinder erboven of eronder.
De kanalen in de zuiger dienen alleen voor de in-uitlaatpoorten te openen en te sluiten, DENK ik he...
In ieder geval ben ik wel benieuuwd naar de juiste uitleg van een kenner
Het mengsel gaat via de kanalen in de cilinder erboven of eronder.
De kanalen in de zuiger dienen alleen voor de in-uitlaatpoorten te openen en te sluiten, DENK ik he...
In ieder geval ben ik wel benieuuwd naar de juiste uitleg van een kenner
- Jason McCoy
- Quad GOD

- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
Goed.... Zoals je zegt werkt t niet helemaal.
Als je een zuiger zou hebben zonder gaten dan werkt het als volgt.
De zuiger gaat naar beneden en via je cilinderwand(poorten) stroomt het mengsel onder druk naar boven je zuiger.
Wat jullie hebben zijn gaten in je zuiger. Wat je hiermee bereikt is dat je mengsel eerder kans heeft om naar boven te stromen. En hierdoor krijg je meer mengsel boven je zuiger. Dus meer compressie en dus meer power.
Denk maar eens terug aan de brommers van vroeger. Je had 50cc en 50 snel. Dat snel was eigenlijk niks meer dan gaten in je zuiger.
In het ideale geval zijn de gaten in de zuiger net zo groot als in de cilinder. Maar doorgaans is dit niet zo vanwege het zwakker maken van je zuiger.
Een zuiger kantelt bij iedere slag een beetje. Naarmate de zuiger ouder word neemt dit toe. Word het teveel dan maak je kans op een vastloper doordat je zuiger teveel kantelt en klem komt te zitten.
Ga je gaten in je zuiger maken dan maak je je zuiger dus zwakker. Iedere keer als i kantelt dan krijgt i een klap als t ware. Nou ja gevolgen kun je voorstellen denk ik.
Al met al gaat het dus niet om de grote van de gaten in de zuiger maar van die in de cilinder. Als de gaten in de cilinder groter zijn dan is er dus meer tijd om brandstof toe te voeren.
Dus poorten opboren. Poorten polijsten of flowen. En de zuiger laten voor wat hij is.
Hiermee heb je max power en geen risico op beschadigde blokjes.
Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk
Als je een zuiger zou hebben zonder gaten dan werkt het als volgt.
De zuiger gaat naar beneden en via je cilinderwand(poorten) stroomt het mengsel onder druk naar boven je zuiger.
Wat jullie hebben zijn gaten in je zuiger. Wat je hiermee bereikt is dat je mengsel eerder kans heeft om naar boven te stromen. En hierdoor krijg je meer mengsel boven je zuiger. Dus meer compressie en dus meer power.
Denk maar eens terug aan de brommers van vroeger. Je had 50cc en 50 snel. Dat snel was eigenlijk niks meer dan gaten in je zuiger.
In het ideale geval zijn de gaten in de zuiger net zo groot als in de cilinder. Maar doorgaans is dit niet zo vanwege het zwakker maken van je zuiger.
Een zuiger kantelt bij iedere slag een beetje. Naarmate de zuiger ouder word neemt dit toe. Word het teveel dan maak je kans op een vastloper doordat je zuiger teveel kantelt en klem komt te zitten.
Ga je gaten in je zuiger maken dan maak je je zuiger dus zwakker. Iedere keer als i kantelt dan krijgt i een klap als t ware. Nou ja gevolgen kun je voorstellen denk ik.
Al met al gaat het dus niet om de grote van de gaten in de zuiger maar van die in de cilinder. Als de gaten in de cilinder groter zijn dan is er dus meer tijd om brandstof toe te voeren.
Dus poorten opboren. Poorten polijsten of flowen. En de zuiger laten voor wat hij is.
Hiermee heb je max power en geen risico op beschadigde blokjes.
Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
-
bonzaiking
- Pro Quadrider

- Berichten: 3495
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
- Locatie: ridderkerk
Re: Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
de gaten in de zuiger doen bijna niks deze zorgen alleen voor een betere smering van het small end lager de airsal 240 kit heeft zelfs geen gaten in de zuiger en deze is toch echt zeer snel, gewoon de zuiger laten voor wat hij is, eigenlijk blijven alle tuners van de zuiger af
Re: Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
*EDIT*
Ik heb het door, was fout aan het denken over de werking van 2-takt
Let maar niet op men vorige post
Ik heb het door, was fout aan het denken over de werking van 2-takt
Let maar niet op men vorige post
- Jason McCoy
- Quad GOD

- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
smering???
Dan hebben we toch hele andere gaten voor ogen denk ik.
Dan hebben we toch hele andere gaten voor ogen denk ik.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
-
bonzaiking
- Pro Quadrider

- Berichten: 3495
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
- Locatie: ridderkerk
Re: Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
nee sorry je verhaal klopt niet helemaal ik heb dit ooit eens besproken met een vd beste tuners uit de usaJason McCoy schreef:smering???
Dan hebben we toch hele andere gaten voor ogen denk ik.
mijn bigbore zuigers hebben ook alleen een klein gat ter hoogte van het small end lager


- Jason McCoy
- Quad GOD

- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
Ja maar die gaten zijn echt NIET voor de smering.
Die zijn 100% bedoeld voor eerdere toevoer van de brandstof.
Geef me 1 goeie reden om gaten te maken om te smeren terwijl er bij een 2 takt toch al brandstof onder de zuiger zit. Die word dan al gesmeerd.
Sterker nog als je geen gaten maakt dan zou je alleen maar beter smering hebben.
Die zijn 100% bedoeld voor eerdere toevoer van de brandstof.
Geef me 1 goeie reden om gaten te maken om te smeren terwijl er bij een 2 takt toch al brandstof onder de zuiger zit. Die word dan al gesmeerd.
Sterker nog als je geen gaten maakt dan zou je alleen maar beter smering hebben.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
- Jason McCoy
- Quad GOD

- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
Kijk, hier is goed te zien hoe het werkt.
Als je een dichte zuiger hebt dan moet de zuiger helemaal boven zijn om brandstof te krijgen.
Maar je een gat in je zuiger dan gaat de inlaatpoort eerder open.

Uploaded with ImageShack.us
Als je een dichte zuiger hebt dan moet de zuiger helemaal boven zijn om brandstof te krijgen.
Maar je een gat in je zuiger dan gaat de inlaatpoort eerder open.

Uploaded with ImageShack.us
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
-
bonzaiking
- Pro Quadrider

- Berichten: 3495
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
- Locatie: ridderkerk
Re: Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
ik heb het zelf niet bedacht flotek is swerelds bekendste blaster en banshee tuner die heeft het me een keer uitgelegd sorry ik denk dat hij er iets meer vanaf weet als jij of ik en dan nog mijn wossner en de airsal zuigers die hebben niks geen gat


- Jason McCoy
- Quad GOD

- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
Nah jij je ding, Ik heb ook maar gewoon opleiding gehad tot monteur dus ach.
Denk dat jij die man niet goed hebt begrepen ofzo.
Denk dat jij die man niet goed hebt begrepen ofzo.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
-
bonzaiking
- Pro Quadrider

- Berichten: 3495
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
- Locatie: ridderkerk
Re: Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
als ik het niet zeker wist zou ik het zeker zeggen 
Re: Zuigergaten machen met gepoorte inlaat blaster
hier een antwoord van een echte tuner wat betreft spoelpoorten aan te passen
duidelijk dat bonzaiking gelijk had dat het niet hoeft
het mag zelfs niet want hij zal breken is advies (massa verdeling is niet goed meer van de zuiger
kenoconnor is een man uit de states di op you tube tuning dingen laat zien
ik heb deze verbeteringen uitgevoerd en de inlaat middels mail contact ook aangepast
erruuugggg benieuwd wat het gaat doen allemaal
zie onder :
verder bedankt voor deze zeer hulpbiedende reacties word erg gewaardeerd!!!!
Glad you like the vids Boss. Don't touch the piston windows. The skirt will crack. Run the piston clearance at .003 ".
Ken
-----Original Message-----
From: Antonie Steenbruggen <antonie2602@gmail.com>
To: kenoconnor07 <kenoconnor07@aol.com>
Sent: Wed, Aug 8, 2012 11:30 am
Subject: Re: New piston matching ported cilinder yamaha blaster .....??????
Dear ken,
I watched your porting video's on blaster forum , youre the best !!
i have a question for you maybe you could help me out .
My stock blaster needed a new piston.
i bought a wiseco pro lite in it (573), because i read thats the best option
I used your porting instructions on you tube with also your discription on the forum what to do with the inlet
The real question for me is do i have to match the inlets in the piston with de ported inlets in the inletside
I remember that you told about the 7 degrees rule , and i think the mixture will knock on the piston inlet when not matching it with the inlet itself
And also im wondering whats is the best clearance between the piston an cilinder to hone and bore out
the box from the piston is saying 0,051mm is this the best?
duidelijk dat bonzaiking gelijk had dat het niet hoeft
het mag zelfs niet want hij zal breken is advies (massa verdeling is niet goed meer van de zuiger
kenoconnor is een man uit de states di op you tube tuning dingen laat zien
ik heb deze verbeteringen uitgevoerd en de inlaat middels mail contact ook aangepast
erruuugggg benieuwd wat het gaat doen allemaal
zie onder :
verder bedankt voor deze zeer hulpbiedende reacties word erg gewaardeerd!!!!
Glad you like the vids Boss. Don't touch the piston windows. The skirt will crack. Run the piston clearance at .003 ".
Ken
-----Original Message-----
From: Antonie Steenbruggen <antonie2602@gmail.com>
To: kenoconnor07 <kenoconnor07@aol.com>
Sent: Wed, Aug 8, 2012 11:30 am
Subject: Re: New piston matching ported cilinder yamaha blaster .....??????
Dear ken,
I watched your porting video's on blaster forum , youre the best !!
i have a question for you maybe you could help me out .
My stock blaster needed a new piston.
i bought a wiseco pro lite in it (573), because i read thats the best option
I used your porting instructions on you tube with also your discription on the forum what to do with the inlet
The real question for me is do i have to match the inlets in the piston with de ported inlets in the inletside
I remember that you told about the 7 degrees rule , and i think the mixture will knock on the piston inlet when not matching it with the inlet itself
And also im wondering whats is the best clearance between the piston an cilinder to hone and bore out
the box from the piston is saying 0,051mm is this the best?
Yamaha blaster 2006 white
14t/40t
achterbrug 4"
Verhoogd stuur 3"
Trx 450 veren voor opnieuw geshimd , achter 125cc cross
spoorverbreders 2,5 cm voor /5cm achter
Goldspeed nerfbars
killswitch
innova's 18-10-11
Gepoorte cilinder
Wiseco zuiger pro lite
Afgevlakte cilinder kop 0,5mm
Van hasselt uitlaat
Open airbox
carburateur 28pwk
14t/40t
achterbrug 4"
Verhoogd stuur 3"
Trx 450 veren voor opnieuw geshimd , achter 125cc cross
spoorverbreders 2,5 cm voor /5cm achter
Goldspeed nerfbars
killswitch
innova's 18-10-11
Gepoorte cilinder
Wiseco zuiger pro lite
Afgevlakte cilinder kop 0,5mm
Van hasselt uitlaat
Open airbox
carburateur 28pwk



