Howto: kleppen afstellen Raptor 700

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
raptorr
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 20:11
Locatie: Oost vl

Howto: kleppen afstellen Raptor 700

Bericht door raptorr »

Voor de geïntresseerden: (op het Engelstalig forum was hier voor intresse voor, dus bij deze...)

Eerst en vooral: Ik ben geen mechanicien / quad-technicus of iets in dat genre. Ik doe dit ook op basis van zelfstudie/kennis.
Dus als je aan de hand van deze howto je kleppen afstelt is dit uiteraard op eigen verantwoordelijkheid en sta ik niet in voor eventuele verdere gevolgen indien het niet goed gebeurd is. Ik denk/hoop dat dit niet gebeurt, maar je weet nooit..

Wat je nodig hebt alvorens te beginnen:
Standaard gereedschap (inbus 4,5,6.. steekleutels 8 & 10, dopsleutel 8,10,22)
inbus maat 14 (is vrij groot en heb je waarschijnlijk niet in huis)
voelermaatjes

Het slachtoffer: ( foto )
Stap 1: Zadel verwijderen
Ik veronderstel dat iedereen zijn zadel wel kan verwijderen. Zoniet zou ik overwegen om naar de dealer te gaan voor de kleppen te laten afstellen.

Stap 2: Voorkap verwijderen
2.1: 2 inbus'jes losdraaien ( foto )
2.2: Kap naar boven trekken want deze zit nog vast dmv 'haken' ( foto )

Stap 3: Tankkap verwijderen
3.1: 2 plastic clipjes achteraan tank verwijderen ( foto ).
Deze kan je gemakkelijk verwijderen door je nagels onder het kopje te steken en lichtjes te trekken en naar links draaien.
Ofwel doe je dit gewoon met een schroevendraaier.
3.2: tankdop even losschroeven

Stap 4: Plastiek kappen verwijderen
4.1: Voorste bout M10 ( foto )
4.2: Links & rechts inbus vooraan ( foto ) + bout M10 ( foto )
4.3: Links & rechts bout M10 onderaan voorkap ( foto )
4.4: Links & rechts bout M10 achteraan ( foto )
Zit nog vast met haken, dus achteruit trekken ( foto )
4.5: Stekkertje dashbord losmaken ( foto ) Best dit stekkertje onderaan losmaken (weerhaakjes)

Stap 5: Tank verwijderen
5.1: Plastic clipjes verwijderen, zelfde systeem als daarjuist ( foto )
5.2: Bouten links & rechts los (boven de plastic clipjes van bovenstaande stap) M10
5.3: Bouten links & rechts voorkant tank ( foto ) m10
5.4: Stekkertje benzinepomp en darmpje verwijderen. ( foto )
Bevestiging van het darmpje bestaat uit 2 delen. Eerst rode clip verwijderen, dan zwarte bevestiging ( foto )
Het darpje kan wat naft lossen, ik hang hier gewoon een zak over om eventuele naft op te vangen ( foto )

Stap 6: Hitteschild verwijderen
Dit vind ik meest vervelende karwei. Het hitteschild hangt nergens echt vast. Dit moet er uit 'geschoven' worden.
Je moet dit even bekijken waar welke kabels lopen ( foto ).
Vooraan hangen de kabels naar het stuur ook in het hitteschild, deze moet je er ook uit halen ( foto ).
Onderaan het hitteschild hangt er ook een darm, deze moet ook losgekoppeld worden.

Stap 7: quad staat kaal en klaar om de kleppen te stellen.
Het voorbereinde werk zit erop. ( foto )
Nu is het wel belangrijk dat de quad tamelijk proper is. Je wilt niet dat er zand en andere deeltjes in je kleppen vallen.
Neem dus even je tijd om wat op de kuisen/af te wassen.

Stap 8: Kleppen stellen
8.1: Kleppendeksel inlaatkleppen verwijderen ( foto ). 4xM8
8.2: Inlaatkleppen zichtbaar ( foto ).
8.3: Nu, als we de kleppen willen stellen moet de piston zich op zijn bovenste dode punt (Top Dead Center, TDC) bevinden. Om dit te doen moeten we nog enkele
zaken demonteren. Allereerst nog de bougie + dop verwijderen ( foto ). Dan deze 2
leukerds ( foto ). De grootste kunnen we de krukas mee verdraaien en de kleinste geeft
een kijk op het vliegwiel. Meer daarover straks. Nu moeten we nog net de cover van het nokkenas tandwiel demonteren ( foto ). Op het eerste zicht lijkt dit vrij vast te zitten. Die komt door een O-ring. Mits wat wringen krijg je dit wel los.
8.4: Nu pak je een 22m dopsleutel en zet deze op de bout waar je net de 14mm inbus voor hebt gebruikt. Dit dient om de krukas te verdraaien.
Draai TEGENWIJZERSIN en kijk naar het vliegwiel (via het gat). Op een gegeven moment zal je een H zien staan op het vliegwiel. Dit moeten we niet hebben,
maar een dikke cm verder staat een ' I ' markering. Dit moet perfect staan met de insnede in het kijkgat ( foto1 ) ( foto2 ).
Aangezien het een 4takt is zijn we nog niet zeker of we in de juiste slag zitten (wij hebben de compressieslag nodig) hebben we nog een 2e herkenningspunt
nodig. Dit is bij het tandwiel van de nokkenas. De markering moet naar de punt wijzen van de cilinderkop ( foto ). Als deze 2 checkpunten allebei goed staan kunnen we de kleppen bekijken.
8.5: Meten inlaatkleppen
De speling tussen klep en tuimelaar ( foto ) mag bij de inlaat tussen de 0.09-0.13mm liggen.
Ik gebruik zelf een voelermaatje 0,10 als maat. ( foto ). Even iets over de kleppen:
Zoals je ziet heb je bovenaan een 'vierkantje', dit is om de speling te regelen. De bout die erop geschroefd is is niet meer dan een simpele borgmoer.
Dus... Je pakt de voelermaar 0,10 en probeert deze tussen de klep en tuimelaar te schuiven ( foto ) De bedoeling is dat de voelermaat er net tussen kan en als je de voelermaat van voor naar achter erdoor beweegt hoort er wat 'spanning' te zijn. Maar het moet er wel vlot doorgaan uiteraard. Maar ook weer niet te los.
8.6: Kleppen stellen
tijd voor the real deal, indien de kleppen de los staan (maw, je voelermaat gaat er veel te soepel in, probeer desnoods of een 0,15 erin gaat) moet je de borgmoer lossen en de stelbout (met het vierkantje) aandraaien. En vervolgens de borgmoer weer dichtspannen.
Indien de voelermaat er niet tussen kan moet je de bormoer lossen, stelbout losser draaien en borgmoer weer vastzetten. Hoe er rekeing meer, als je de borgmoer lost, hou je best de stelbout 'vast' met een bektang of iets gelijkaardigs zodat deze niet meer verdraait als je de borgmoer weer vastzet. Dit principe moet je dus even mee experimentere totdat de 2 inlaatkleppen hetzelfde staan. Dit wil zeggen: De 0,10mm voeler kan er tussen en kan 'schuiven' van voor naar achter met enige weerstand. Een 0,15 krijg je er NIET tussen. Anders staat hij te los. Nu wil ik toch even zeggen dat er bij yamaha speciale gereedschappen zijn voor de stelbout en de borgmoer vast te houden/te verdraaien. Ik gebruik dat niet want het gaat perfect met de vingers en een steeksleuteltje 10 (evt een bektangetje om de stelbout vast te houden). Ik denk dat het principe duidelijk is ? -> borgmoer los - stelbout verdraaien - borgmoer vast.

8.7: Uitlaatkleppen stellen
Kleppendeksel verwijderen ( foto ) en hetzelfde principe. LET OP: de speling van de uitlaat kleppen varieert van 0,16mm tot 0,20mm. Hierbij is het handig dat je een
voelermaat 0,18 zou hebben. Indien niet gebruik je een 0,15 en zorg je dat deze er soepel doorgaat en dat een 0,2 er net niet doorgaat bv.

8.8: controle
zeer belangrijk: controleer genoeg !. Verdraai de krukas terug met je dopsleutel (tegenwijzersin) Doe gewoon enkele toeren en zet hem dan weer in zijn TDC dmv de markeringen zoals daarnet. Nu check je alles opnieuw met je voelermaat. Indien nodig stel je opnieuw bij en controlleer opnieuw ! Liever eens teveel dan te weinig controleren.

9: kleppen gesteld
Het werk zit erop... Nu uitaard alles terug monteren in omgekeerde volgorde. Vergeet niets (stekkertjes, bougie + kap, kabels,..)
Ik kan voor alle bouten de voorgeschreven 'kracht' geven die je dan met een momentsleutel kan instellen, maar ik heb persoonlijk al een bout afgedraaid op die manier en ben er dus niet meer voor te vinden. Je draait de bout aan en als ze vast staat staat ze vast. punt. Niet nog wat verder draaien om 'zeker vast' te staan. Gewoon laten. Vast = vast. Indien meerdere bouten (bv kleppendeksel) draai je de bouten lichtjes vast en dan zet je ze definitief vast, kruiselings. Dus als je eerst inksboven vastzet, zet je erna rechtsonder vast.


Zo, ik denk dat het vrij duidelijk is. Indien niet (of als er opmerkingen zijn) moet je maar een berichtje sturen ;) )

indien er mij nog iets te binnen schiet zal ik het nog aanpassen.
Laatst gewijzigd door raptorr op wo 07 mar, 2007 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
AlfA
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1783
Lid geworden op: di 03 aug, 2004 08:21
Locatie: Bree
Contacteer:

Bericht door AlfA »

Prachtig uitgelegd, ik heb hier meteen een Sticky van gemaakt :tongduim:
Afbeelding
Dangerous Quadracing Team
http://www.dqt.be
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 13:40
Locatie: Ninove
Contacteer:

Bericht door Bartie »

Quote"Draai TEGENWIJZERSIN en kijk naar het vliegwiel (via het gat). Op een gegeven moment zal je een H zien staan op het vliegwiel. Dit moeten we niet hebben,
maar een dikke cm verder staat een ' I ' markering. Dit moet perfect staan met de insnede in het kijkgat ( foto1 ) ( foto2 ).
Aangezien het een 4takt is zijn we nog niet zeker of we in de juiste slag zitten (wij hebben de compressieslag nodig) hebben we nog een 2e herkenningspunt
nodig. Dit is bij het tandwiel van de nokkenas. De markering moet naar de punt wijzen van de cilinderkop ( foto ). Als deze 2 checkpunten allebei goed staan kunnen we de kleppen bekijken. "Quote


Het kan ook anders, je hebt niet altijd de mogelijkhied bij andere moteren om het tandwiel van de nokkenas te zien :

- Je draait tot je de inlaat kleppen naar beneden ziet gaan, daarna zie je ze terug naar boven gaan.
Als je dan de markering ziet, dan zit je op de TDC (top dead center )van de compressieslag.
LTR-450
Goes 520 max

Member of Quadperformance Racing Team
yamahakodiak
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1469
Lid geworden op: vr 27 mei, 2005 16:42
Locatie: holland

Bericht door yamahakodiak »

een super uitleg
yamaha grizzly 700fi
Frenky
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 22 mar, 2006 18:40
Locatie: Ammerzoden
Contacteer:

Bericht door Frenky »

Nu nog eentje voor een ltr 450 :D
Yamaha yfz450r se #99

http://www.quadross.nl
vanpee jelle
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1401
Lid geworden op: do 10 nov, 2005 10:38
Locatie: in een huis op een stuk grond

Bericht door vanpee jelle »

en een raptor 660 is dat het zelfde systeem?
raptor 660 power
kees
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 18 nov, 2005 19:26
Locatie: Almere

Bericht door kees »

Om de hoeveel km doe je dit bij een Raptor?
Yamaha BRRRRRaptor 700 2009 SE.
http://www.yamaha-motor.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
trike power
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 39
Lid geworden op: do 22 nov, 2007 20:58

Re: Howto: kleppen afstellen Raptor 700

Bericht door trike power »

De klep speling is toch per quad verschillend?
Weet iemand toe vallig hoeveel het bij een kawasaki 185cc trike moet zijn? :idea:
eddy1
Quadrider
Quadrider
Berichten: 275
Lid geworden op: wo 19 mar, 2008 16:54

Re: Howto: kleppen afstellen Raptor 700

Bericht door eddy1 »

:lol: :lol:
Laatst gewijzigd door eddy1 op zo 17 okt, 2010 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
snowie
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 04 jun, 2007 15:30
Locatie: West-Vlaanderen-Raptor 700R

Re: Howto: kleppen afstellen Raptor 700

Bericht door snowie »

De mijne zijn afgeregeld op 4000km.
Ik heb nog geen enkel probleem gehad met de moter.
Gebruikersavatar
Bedlam
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 03 jun, 2009 19:42
Locatie: Wuustwezel

Re: Howto: kleppen afstellen Raptor 700

Bericht door Bedlam »

Hoe zit het bij de Raptor 660?
Heeft iemand daar wat meer info over?
dizzen
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 24 aug, 2007 15:52
Locatie: Oudegem

Re: Howto: kleppen afstellen Raptor 700

Bericht door dizzen »

Ik heb het er gisteren maar es op gewaagd om er aan te beginnen. Resultaat: voor de inlaatkleppen had ik 0,09 & 0,12 speling en voor de uitlaat kad ik voor allebei 0,21 speling. Er was dus afstelling nodig é naar mijn mening.
Ik heb beide inlaatkleppen op 0,10 afgesteld en de uitlaatkleppen op 0,18. Ik heb er nu juist 6000 km opzitten.
Gisteren dan nog een testritje gemaakt en kweenie of het toeval is maar ik had de indruk dat ie toch wel beter (soepeler optrekken) ging als ervoor.
Heeft deze afwijking van de toegelaten speling dan zo'n invloed op het rijden?
Yamaha Raptor YFM 700 SE
*michel*
Quadrider
Quadrider
Berichten: 253
Lid geworden op: zo 11 jan, 2009 20:50

Re: Howto: kleppen afstellen Raptor 700

Bericht door *michel* »

dizzen schreef:Ik heb het er gisteren maar es op gewaagd om er aan te beginnen. Resultaat: voor de inlaatkleppen had ik 0,09 & 0,12 speling en voor de uitlaat kad ik voor allebei 0,21 speling. Er was dus afstelling nodig é naar mijn mening.
Ik heb beide inlaatkleppen op 0,10 afgesteld en de uitlaatkleppen op 0,18. Ik heb er nu juist 6000 km opzitten.
Gisteren dan nog een testritje gemaakt en kweenie of het toeval is maar ik had de indruk dat ie toch wel beter (soepeler optrekken) ging als ervoor.
Heeft deze afwijking van de toegelaten speling dan zo'n invloed op het rijden?
Volgens mij wel ja.
De mijne zijn gister gesteld(bedankt Arie! :buig: de motor klinkt ook rustiger,maar ik heb er ook een powercomander ingehangen dus beetje lastig te zeggen.
Yamaha raptor 700r 2007
dizzen
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 24 aug, 2007 15:52
Locatie: Oudegem

Re: Howto: kleppen afstellen Raptor 700

Bericht door dizzen »

Ja ik verwacht een dezer ook een powerbox, dus daarom heb ik de kleppen nu al gedaan. Om het verschil te weten. Er is eigenlijk weinig aan eens je het een keer gedaan hebt. Ik denk dat het nu op een uurke gedaan is. Dus iedere onderhoudsbeurt dat ik hem geef even de kleppen checken, kan nooit kwaad é...
Bedankt voor de gedetaileerde uitleg!
Yamaha Raptor YFM 700 SE
Wesleydidden
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 11 jul, 2012 08:50
Locatie: Lommel

Re: Howto: kleppen afstellen Raptor 700

Bericht door Wesleydidden »

Weet iemand toevallig de klepspeling van yamaha raptor 350?
burn your rubber not your soul
yamaha R700 special edition (onroad)
Yamaha R350 (offroad)
Plaats reactie