Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontluchting

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Bericht door Meelmuis »

OK, dank jullie allemaal voor jullie reacties.
De koppeling is 4 weken geleden vervangen. Compleet met platen en veren, nieuwe olie.Ik ruik ook niets geks, behalve die rook.
Ik heb zojuist compressie gemeten:

Afbeelding

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Net geen 8 kPax100 (?)..

Tevens heb ik een filmpje http://pictures.meelmuis.com/rookcarter.mp4 waarin je ziet dat de rook uit de carterontluchting komt. Er komt Geen rook uit de carburateur. Ook de uitlaat geeft geen rook. Gewoon normale warme lucht.

Wel hoor ik ook een raar "klopje" uit het blok komen en het lijkt uit het gedeelte van het carter te komen. Het is geen tik, klinkt echt zwaarder. Dit klopje valt weg als ik het blok toeren laat maken. Het is meer als ie stationair loopt. Misschien toch ook wat speling op de big-end? Je hoort het overigens in het filmpje een beetje..
Yamaha YFM350 Raptor uit 2006
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Contacteer:

Bericht door sjmallie94 »

Als je het geluid van onder hoort komen, bij je koppeling, dan is er een grote kans dat je krukas ook speling heeft, dit kun je trouwens controleren als je de cilinder er af haalt. dan moet je de krukas omhoog en omlaag bewegen rustig, en proberen te torderen, dus draaien met je krukas. dan mag je eigenlijk niks voelen.

Je compressie heb ik even ge google daar zegt iemand die moet tussen de 140 en 160 PSI !!! (je buitenste rand dus) dan zit je ong op een 10 a 11 KPA Maar dit staat in de service manual.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
mx jake
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door mx jake »

nog niemand aan een lekke koppakking gedacht?
als de pakking lekt naar de kant van de distibutie krijg je ook onderdruk
never drive faster then your angel can fly
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Meelmuis »

mx jake schreef:nog niemand aan een lekke koppakking gedacht?
Wel aan gedacht. Maar naar binnen toe kan ik niet zien. Buitenkant voel/zie ik geen lek. Hoe zou ik zoiets kunnen vaststellen? Heb de deksel bij ketting tandwiel op kop eraf gehad en zag geen (voor mij) vreemde zaken... denk dat als ik hem laat lopen met dat deksel eraf de olie rond vliegt?
mx jake
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door mx jake »

ik denk dat het wel mee zal vallen met rondvliegende olie
je zal wel iets morsen, maar geen liters
never drive faster then your angel can fly
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Jason McCoy »

T probleem is niet zo moeilijk. T ligt aan de monteur. Die werkt aan een Yamaha met een can-am armband om. Natuurlijk sputtert de Yamaha tegen.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Meelmuis »

Jason McCoy schreef:T probleem is niet zo moeilijk. T ligt aan de monteur. Die werkt aan een Yamaha met een can-am armband om. Natuurlijk sputtert de Yamaha tegen.
Haha, scherp ;)
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Meelmuis »

mx jake schreef:nog niemand aan een lekke koppakking gedacht?
Heb net de motor laten draaien met de kap eraf. In het begin loopt het en dan zie je de olie komen, die door de pomp rond gestuurd word. Op dat moment zie ik dat de olie naar boven toe geblazen word (spetters). Het lijkt achter de linker kettinggeleider (spanner) uit te komen. Ik heb het idee dat dit niet door de ketting komt, want die gaat aan deze zijde (links) naar beneden toe. Als ik dan kijk (zie onderstaande foto) dan hangt er iets pakkingsachtigs los. Ik kan het met een schroevendraaier een beetje bewegen. Ik vermoedt dus dat het de koppakking is...
Denk dat ik maar begin met demonteren. Wat raden jullie aan, met ingebouwd blok of uitgebouwd...

Afbeelding
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

aan je foto te zien, heeft mx jake de nagel op de kop geslagen :afgestudeerd:
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Meelmuis »

JohnBeton schreef:aan je foto te zien, heeft mx jake de nagel op de kop geslagen :afgestudeerd:
Ik denk het ook. Maar wat kan ik beter doen. Blok uitbouwen? Of erin laten. IK wil eigenlijk ook meteen kijken of ik kan controleren of er speling op de big-end of krukas lagers zit. Maar dan moet ik ook de cilinder eraf halen en denk dat het dan makkelijker om het blok eruit te halen... iemand een mening?
erikalbring
Quad Master
Quad Master

Bericht door erikalbring »

kun je m beter uitbouwen, dan kun je overal makkelijker bij
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Meelmuis »

Nou, vanavond maar eens begonnen met de olie aflaten. Wat blijkt er zit een stukje aluminium/ijzer in. En nog best groot.
Dus maar besloten om meteen verder te pakken en het blok uit te bouwen. Na de cilinderkop en de cilinder uitgbouwd te hebben, zag ik onderstaande:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foute boel dus. Ik begrijp even niet hoe zo'n stuk nu kan afbreken. Maar wat ik me nog meer af vraag; Waar is het andere deel? Dat zal waarschijnlijk nog in het blok zitten ergens. Verder is er één zuigerveer in 100 stukjes gebroken, maar zitten er verbazingwekkend weinig krasjes in de cilinderwand. Ik heb nu een aantal vragen:

* De zuiger zal vervangen moeten worden. Wat voor iets kan ik het beste nemen? Een originele Yamaha?
* Zou er een mogelijkheid zijn het blok te "spoelen" zodat dat stuk van de zuiger eruit komt? Of moet nu het hele blok open?
* Is het verstandig de cilinder meteen te laten hoonen en een nieuwe overmaatse zuiger te plaatsen?
* Zijn er nog andere zaken die ik nu kan controleren? Ik voel bijvoorbeeld geen speling op de drijfstang in de draaiende beweging, echt minimaal als ik hem probeer te torderen naar links/rechts.
* Is de blauwe kleur op de krukaswang normaal? Het lijkt op de kleur als metaal te warm is geworden..

Afbeelding

Alvast bedankt.
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door yamahakoppel »

Je blok heeft ook al veel mee gemaakt de laatste tijd met een half gesloten klep rond rijden is nooit gezond en dan de ouderdom veel in hoge toeren rijden is ook niet echt goed
Best volledig open gooien de rest van de stukken kunnen best ergens tussen uw lagers zitten of in een spoel kanaal wat later zeker problemen gaat geven
Zijdelingse speling op de drijfstang heb je altijd minimaal maar moet voelen of je opgaande speling hebt omhoog en omlaag mag niks zijn
Cilinder boren en overmaat piston nu je toch open hebt en met kosten zit steekt het ook niet op 200€
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
erikalbring
Quad Master
Quad Master

Bericht door erikalbring »

beste je cilinder even laten opmeten, kunnen ze precies zien of het nodig is om er een overmaat in te doen. waarom geld uitgeven aan dingen die achteraf niet nodig bleken?

persoonlijk zou ik er originele onderdelen weer in zetten, maar daar betaal je wel de hoofdprijs voor bij yamaha.
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Contacteer:

Bericht door sjmallie94 »

Van links naar rechts moet de krukas een bepaalde afstand hebben , dat staat in je service manual.

Blok helemaal uit elkaar halen en even controleren of alle lagers nog in goede staat zijn en of geen olie kanaal dicht is.

Zelf zou ik alles van prox terug er in zetten, dit heb ik nu ook in beide blokjes zitten, nog geen problemen van ondernomen en zag er allemaal degelijk uit. Ondertussen al 2500 km gereden in me LTZ.

Cilinder laten honen kost het je echt niet, persoonlijk zou wel doen, dan heb je tenminste weer een goeie nieuwen blok.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
Plaats reactie