Enkele vraagjes

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Plaats reactie
matsoe
Toeschouwer
Toeschouwer

Enkele vraagjes

Bericht door matsoe »

Hallo als beginnende quad rijder heb ik enkele vraagjes ik ga binnenkort een quad kopen maar snap de wetgeving niet helemaal goed
Dus ik kan wel wat info gebruiken (ik kom uit belgie)

Moet je met je quad naar de controle?
Op wat rijden quads diesel of wat?
Mag je een aanhangwagen trekken zijn hier regels voor?
Mag ik op de autostrade en expreswegen?
Hoe zit het met de regels van die beschermnde kledij , ik weet dat de leren moto overals beschermd zijn aan knien schouders ellebogen enzo maar is dit bij de gewone motor jassen ook? En moeten dit moto schoene zijn of geoon zo hogere die je enkels beschermen?
Hebben julie allemaal zo een crosshelm met bril?
Wat betalen julie voor verzekering en tax en moet je je quad inschrijven als hij 2 dehans is
Hoe kun je je quad inschrijven als landbouw is geen optie maar wat Is het verschil tussen auto en moto?

Als er nog belangrijke info is die ik moet wete zeg het gerust :)
Alvast bedankt
Darkzero
Quadrider
Quadrider

Re: Enkele vraagjes

Bericht door Darkzero »

hier enkele antwoorden, voor zover ik weet:
nee, of toch voorlopig nog niet. Europa is bezig met een technische keuring voor motoren. als die er ooit komt in belgië dan zullen quads wel volgen vrees ik
benzine. mijn ltz400 op super98
dat mag maar hoe dit precies zit weet ik niet. maar ik denk wel dat het verstandig zou zijn als de aanhangwagen ook geremd is want anders zou hij je wel eens voorbij kunnen komen...
autostrade in belgië niet, expreswegen wel.
Hoe zit het met de regels van die beschermnde kledij , ik weet dat de leren moto overals beschermd zijn aan knien schouders ellebogen enzo maar is dit bij de gewone motor jassen ook? En moeten dit moto schoene zijn of geoon zo hogere die je enkels beschermen?
voor moto's heb je idd helm, handschoenen, ... nodig. bij quads is alleen een helm verplicht. maar ik raad je toch aan om handschoenen en minstens een lange broek te dragen, puur qua veiligheid.
ik heb een crosshelm maar dan eentje met vizier. dit omdat ik toch bijna altijd op de weg rijd en zelden of nooit ga crossen.
Wat betalen julie voor verzekering en tax en moet je je quad inschrijven als hij 2 dehans is
verzekering hangt van maatschappij tot maatschappij af, ook van je leeftijd en of je ook een auto in combinatie verzekerd of niet. meestal ligt verzekering tussen de 200 en 400€
BIV is bij mij 115€
Hoe kun je je quad inschrijven als landbouw is geen optie maar wat Is het verschil tussen auto en moto?
geen idee maar ingeschreven als landbouwvoertuig is max 40km/u...
TheQuadBoy
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door TheQuadBoy »

In principe mag je alle wegen op met een quad. Voor de autowegen geldt dat je voertuig minimaal 50km/u moet kunnen en mag rijden. Voor de snelweg minimaal 60km/u kunnen en mogen. Quads gekeurd als bromfiets (max 45km/u) mogen deze wegen dus niet op, maar neem aan dat jij wel voor een dikkere quad gaat met paar 100cc ipv 50cc.

Als je quad een trekhaak heeft mag er gewoon een aanhanger achter. Die aanhanger moet misschien aan bepaalde maten voldoen, maar dat weet ik zo niet precies. Verder moet ie richtingaanwijzers, remlichten etc erop hebben zitten wil je er de weg mee opgaan.

Hoe dat nu precies geregeld is qua wetgeving met rijbewijs en hoeveelheid vermogen weet ik nu ook niet precies. Weet wel precies hoe het voor motoren is (heb dan ook me motorrijbewijs :P), maar volgens mij kan je met autorijbewijs nog gewoon een quad kopen met 1000cc als die is goedgekeurd als personenauto.

Let er verder op bij aankoop van een quad hoeveel kilometer erop staat en hoe er mee gereden is. 15000km kan in jouw ogen misschien weinig zijn, maar als er een hoop zwaar offroad mee gereden is, kan de motor al aardig versleten zijn. Maar dat is vooral iets bij de utility modellen om op te letten. En naast de helm zijn handschoenen ook zeker aangeraden aangezien je de klap toch ook vaak met handen opvangt.

Hopelijk weet je zo even genoeg,

Groetjes
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door yamahakoppel »

autosnelweg mag je in belgie niet op met een quad al loopt die 200

trekhaak mag maximaal de helft van uw voertuig trekken dus raptor 700 = 180kg is 90kg trek last dus een lege auto aanhanger zou je zelfs niet mogen trekken met een raptor 700 want die weegt in mijn ogen meer dan 90kg :roll:

in belgie mag je met auto rijbewijs B gewoon met een quad rijden of nu 50cc is of 1000cc zodra hem papieren heeft voor op de weg mag je er mee op de weg rijden
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
TDI1500
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door TDI1500 »

Darkzero schreef:hier enkele antwoorden, voor zover ik weet:
nee, of toch voorlopig nog niet. Europa is bezig met een technische keuring voor motoren. als die er ooit komt in belgië dan zullen quads wel volgen vrees ik
benzine. mijn ltz400 op super98
dat mag maar hoe dit precies zit weet ik niet. maar ik denk wel dat het verstandig zou zijn als de aanhangwagen ook geremd is want anders zou hij je wel eens voorbij kunnen komen...
autostrade in belgië niet, expreswegen wel.
voor moto's heb je idd helm, handschoenen, ... nodig. bij quads is alleen een helm verplicht. maar ik raad je toch aan om handschoenen en minstens een lange broek te dragen, puur qua veiligheid.
ik heb een crosshelm maar dan eentje met vizier. dit omdat ik toch bijna altijd op de weg rijd en zelden of nooit ga crossen.
verzekering hangt van maatschappij tot maatschappij af, ook van je leeftijd en of je ook een auto in combinatie verzekerd of niet. meestal ligt verzekering tussen de 200 en 400€
BIV is bij mij 115€
geen idee maar ingeschreven als landbouwvoertuig is max 40km/u...

HOE KUN JE JE QUAD INSCHRIJVEN ALS MOTORVOERTUIG OF VIERWIELER ?
DE MIJNE IS LANDBOUWVOERTUIG MAAR IK MAG ER NIET MEE RIJDEN ( tractor heb je andere rijbwijs nodig, en max 40km .)
AEROX
WARRIOR
BLASTER 2t
VESPA 125
BANSHEE 2t ( te koop met papieren +-3600€ )
APRILIA RS 125 2t ( te koop is van 2007 2000€)
HUSQVARNA 125 2t
**NIEUWE** BANSHEE 2007 oranje model te koop 6850€ met papieren

2takt <3 !
Plaats reactie