Achter tandwiel afgebroken

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
bulldozer
Toeschouwer
Toeschouwer
Contacteer:

Achter tandwiel afgebroken

Bericht door bulldozer »

Het spelen met de quad was van redelijk korte duur. Tijdens het rijden stond ik stil. Ketting gebroken was mijn eerste gedachte maar die smeer ik regelmatig. Toen ik keek was de ketting nog heel maar bleek dat het achtertandwiel was afgebroken van het ding waar het aan vastgeschroeft zit. ( de monteurs onder ons vallen nu van de schaterlach van hun quad af denk ik).
Nu wil ik dat eraf halen maar er zitten twee moeren en die lijk ik er met geen mogelijkheid af te kunnen krijgen heeft iemand een idee ?.
Afbeelding
De ketting en het achtertandwiel zijn nog heel.
Afbeelding
Hier nog enigzins vuil maar vandaag goed schoongemaakt en met redelijk goed licht gekeken of er geen borgschroefjes oid in zaten. Ik kon ze in iedergeval niet ontdekken.
Afbeelding
Met flits
Afbeelding
Bouten dwars af...
Gevaar het gebruik van een Quad kan zeer verslavend zijn...
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator

Re: Achter tandwiel afgebroken

Bericht door Jazzy »

Die moeren kun je losmaken met hitte of door met een hamer tikken te geven op de vlakke kanten, doe dit aan beide kanten een paar keer en meestal komen we wel los. Je hebt doorgaans wel een lang stuk pijp nodig en iemand die op de achterrem blijft staan om de as te blokkeren.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
bulldozer
Toeschouwer
Toeschouwer
Contacteer:

Bericht door bulldozer »

Jazzy schreef:Die moeren kun je losmaken met hitte of door met een hamer tikken te geven op de vlakke kanten, doe dit aan beide kanten een paar keer en meestal komen we wel los. Je hebt doorgaans wel een lang stuk pijp nodig en iemand die op de achterrem blijft staan om de as te blokkeren.
Dank ik ga dat zeer zeker proberen dus gewoon een maatje zoeken...
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Jason McCoy »

Waarom ligt er geen tandwiel op wat er gewoon op hoort??
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
bulldozer
Toeschouwer
Toeschouwer
Contacteer:

Bericht door bulldozer »

Jason McCoy schreef:Waarom ligt er geen tandwiel op wat er gewoon op hoort??
Hmm dan is mijn gedachte dat dit niet orgineel is toch weer juist. Alleen weet ik niet wat er officieel bij hoort. Kun jij hier een beetje bijlichten. Als ik in het boek van de Hisun 350 ( Raptor 350 kopie ) kijk hoort deze achterbruf er volgens mij ook niet echt bij..;-).
Helaas kan ik er komende week niets aan doen want ik ga weer lekker de noordzee op ( werk )..
bulldozer
Toeschouwer
Toeschouwer
Contacteer:

Bericht door bulldozer »

Inmiddels kan ik melden ( tromgeroffel ) dat de twee bouten eraf zijn. Gelukkig kon ik even goed gereeedschap van de chef werkplaats van Verboon Maasland gebruiken en een vriend heeft even geholpen. ( hij is wat breder en steviger dan ik ) en kon ik dus op de rem gaan staan. Een pijpje en een paar dagen kruipolie. Maar het resultaat mag er zijn:

Afbeelding
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Sorry ik had niet gezien dat je al had gereageerd. De hub lijkt me afgezaagd ofzo zodat er er een kleiner tandwiel op past. Naar het tandwiel op deze manier op de hup plaatsen is vragen om problemen. Ik denk dat je t best even een nieuwe tandwielhup kunt kopen zodat alles past zoals het hoort te doen
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Jazzy »

bulldozer schreef:Inmiddels kan ik melden ( tromgeroffel ) dat de twee bouten eraf zijn.
Moeren. :)

Denk dat er vast wel iemand is die zo'n hub nog heeft liggen, zou eerst eens een advertentie in Gevraagd zetten als ik jou was.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
minivtec
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door minivtec »

Lijkt mij ook geen origineel tand wiel wat er nu op zit
Snelheid is niet gevaarlijk, het zijn je fouten die je dan maakt.

viewtopic.php?f=42&t=38445
bulldozer
Toeschouwer
Toeschouwer
Contacteer:

Bericht door bulldozer »

Jason McCoy schreef:Sorry ik had niet gezien dat je al had gereageerd. De hub lijkt me afgezaagd ofzo zodat er er een kleiner tandwiel op past. Naar het tandwiel op deze manier op de hup plaatsen is vragen om problemen. Ik denk dat je t best even een nieuwe tandwielhup kunt kopen zodat alles past zoals het hoort te doen
Dat zijn 1010b ( 10 ) punten . Het is inderdaad afgezaagd heb jij een idee wat de officiele tandwielhub is hiervoor ?.
Afbeelding

Ik heb hem er vandaag af weten te krijgen en ik moet zeggen dat voelt toch wel goed. Lekker zelf aan het knutselen ipv naar een dealer of garage te rennen. Ook leuk dat er mensen op dit forum je nuttige adviezen geven.
bulldozer
Toeschouwer
Toeschouwer
Contacteer:

Bericht door bulldozer »

Jazzy schreef:
bulldozer schreef:Inmiddels kan ik melden ( tromgeroffel ) dat de twee bouten eraf zijn.
Moeren. :)

Denk dat er vast wel iemand is die zo'n hub nog heeft liggen, zou eerst eens een advertentie in Gevraagd zetten als ik jou was.
Een verschrikkelijke verschrijving inderdaar moeren . :D
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

quadwinkel.nl kan ze leveren en hetquadhuis.nl ook wel. Wat voor quad is het? Een warrior ofzo?
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
bulldozer
Toeschouwer
Toeschouwer
Contacteer:

Bericht door bulldozer »

Jason McCoy schreef:quadwinkel.nl kan ze leveren en hetquadhuis.nl ook wel. Wat voor quad is het? Een warrior ofzo?
Het klinkt lullig maar ik weet niet het precies op het kenteken staat Yamaha Raptor 350 maar daar geloof ik eigenlijk geen hout van. Het wonderlijke internet leert dat het waarschijnlijk een Hsun 350 is .De achteras lijkt weer een van een warrior te zijn. viewtopic.php?f=42&t=34836
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Achterwiel ophanging van een Raptor 350 en Warrior is nagenoeg of misschien wel helemaal t zelfde. Ik denk dat jou quad een echte Raptor 350 is :wink:

Maak eens een foto van de quad in zn geheel.

De kans is groot dat hetquadhuis.nl wel een tweedehands hub voor deze quad heeft liggen. Als ik jou was zou ik hun eens bellen.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
bulldozer
Toeschouwer
Toeschouwer
Contacteer:

Bericht door bulldozer »

Een kleine update. Van iemand op dit forum heb ik een tandwiel hub met tandwiel gekocht. Dat ziet er inderdaad een stuk logischer uit de bouten zitten een heel stuk meer naar buiten dus minder moment op de bouten dus de kans is een stuk groter dat ze langer heel blijven.
Dus alles weer er op gezet. De spiebanen en schroefdraad schoongemaakt , de spiebanen ingevet met normaal vet en de schroefdraad met koperslip. Allen op de oude hub zat een ring waarvan ik dacht dat is wel handig waarom zit dat niet op mijn gekochte hub. Bovengekomen dacht ik laat ik eens een schroevendraaier pakken en verhip hij ging er af.
Dat betekend dat ik dus weer alles uit elkaar kon halen ( maar ik wist nu hoe het moest :D ) ring erop en weer in elkaar.
Afbeelding
Deze [cencuur] ring dus.
Afbeelding
Tandwiel hub met ring klaar voor de montage...
Plaats reactie