Quad nieuw gekocht en midden augustus in mijn bezit.
Is een cfmoto cforce 800. 2 cilinder gebaseerd op de rotaxmotor. Zeg wel gebaseerd:-). 2x4, 4x4 en natuurlijk kan men de voorste diferentieel sperren.
Versnellingen is een vario met H ( hoge snelheid), L ( lage snelheid), R ( achteruit) en P ( parkeren).
Bij het schakelen tussen H, N,R en P moet de achterrem ingedrukt houden.
Onafhankelijke veringen voor en achteraan. Lang model en gehomologeerd voor 2 personen.
Winch die 1364 kg trekt.
En eps (electric power steering) op zijn Vlaams gezegd servo stuur.
63 pk met een koppel van 72 nm maar ik weet niet bij welk toerental.
Ik heb 500 km moeten inrijden, wil zeggen afgedreven. Deed een topsnelheid van 70 km/h na wat lang rijden 80 lol.
Na de 500 km onderhoud gedaan. Olie verversen, opdrijven en diferentieelolie ververst. Dit laatste hoefde van de verdeler niet maar toch op aanraden van mijn dealer gedaan. De standaard olie is iets wat van mindere kwaliteit.
De kracht die ik dan ervaarde was hemels. Zo veel trekkracht had ik nog niet ervaren. Mijn vorige quad was een Kawasaki KVF 650. Ook een prachtig beest maar toch de mindere.
Ik heb nu een topsnelheid van 120 km/h gereden. Moet wel bijzeggen was heel lichtjes bergafwaarts.
110 Km/h gaat zonder problemen. Tussen 110 en 120 gaat wat tijd over. Wel met de standaard banden niet aangeraden.
Het toerental van de quad geeft een max van 6300 rpm. Meer krijg ik er niet uit.
Als je 90 km/h rijd heb je een rpm van tussen de 5200 a 5800. Is naargelang je plat of bergopwaarts rijd.
Halverwege op helling vertrekken van stijgingspercentage 12% als ik boven aan de top ben heb ik toch 90 km/h gehaald.
Ik rij altijd traag tot mijn quad de bedrijfstemperatuur bereikt heeft.
Ik rij niet continu volle gas hoor. Gemiddeld 5300 rpm soms maar 4000. Af en toe eens voor de kick optrekken
![Glimlach :-)](./images/smilies/icon_blij.gif)
Ik rij voor 70% op verharde wegen, neem niet weg dat ik ook graag eens onverhard rij.
Veel heb ik de 4x4 niet moeten gebruiken. Dat ding geeft kracht genoeg voor het moment om de modder te trotseren op de wegen die ik al reed. In de winter zal het wel anders zijn
![Glimlach :-)](./images/smilies/icon_blij.gif)
De veringen dempen alles heel goed.
Je kan ze ook naar eigen voorkeur harder of zachter zetten.
Voor het ogenblik heb ik 1350 km mee gereden en het bevalt me prima.
Tweede onderhoud ga ik doen rond 2000 a 2500 km.
Verdere info volgt natuurlijk.