JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
In theorie kun je er ook een olie gekoelde moter van maken ( meeste soorten olie geleiden niet ). Is maar net hoe ver wil je gaan.
Is gewoon uitproberen en kijken wat werkt.
Als je heb er omheen wikkelt zou ik wel voor een voorgeperste spiraal gaan, als je dat zelf moet dan krijg je het haast nooit zo mooi. En als je je radiator nog hebt gehouden komt die ook nog eens uit ( als ie groot genoeg is ).
Is gewoon uitproberen en kijken wat werkt.
Als je heb er omheen wikkelt zou ik wel voor een voorgeperste spiraal gaan, als je dat zelf moet dan krijg je het haast nooit zo mooi. En als je je radiator nog hebt gehouden komt die ook nog eens uit ( als ie groot genoeg is ).
-
- Quadfanaat
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Bedankt voor de tips nog maar het is gelukkig niet meer nodig.
Afgelopen weekend weer bezig geweest met de koeling voor de motor. De 3 ventilatoren die ik onder de motor heb zitten heb ik omgedraaid zodat deze de warme lucht afvoeren.
Ook heb ik de buisventilator omgedraaid zodat deze koele lucht de motor in blaast. Natuurlijk had ik hiervoor een luchtfilter nodig dus maar meteen een grote gekocht met dezelfde diameter als de ventilator zelf. Zo ziet het er dus compleet uit.
De buisventilator had ik ook even aan gezet voor te testen hoeveel lucht eruit komt. En daar was ik al heel tevreden mee, kon gewoon alles wat ik op de grond had liggen weg blazen ermee. Aangezien het van een grote naar kleine diameter gaat is er best veel luchtdruk. Hierna het hele ding weer op de quad gezet en toen het even droog was buiten gaan testen.
Ik had natuurlijk wel verwacht dat dit iets beter zou werken dan hoe ik het eerst had. Met de ventilator aan voelde ik de lucht ook weer uit de motor komen. De lucht wordt nu dus echt door de hele motor geblazen en komt ook langs de koolborstels waardoor deze constant gekoeld worden. Maar tijdens het testen zag ik gewoon dat ik met continu vermogen de temperatuur niet boven de 51 graden kon krijgen. Steeds als ik gas los liet zag ik de temperatuur ook weer beneden de 50 graden zakken. En toen ik even stil stond zakte de temperatuur meteen binnen een minuut naar 30 graden.
Het leek eigenlijk te mooi om waar te zijn. Heb hierna dus nog een rondje gereden en nu met vol vermogen tijdens het accelereren. Weer kwam ik niet boven de 50 graden uit terwijl ik bij de vorige testrit toch echt op 73 graden uit kwam en dat nog niet eens het maximale was. Maar die 50 graden lijkt nu toch echt het maximale bij normaal rijden. Zal natuurlijk wel iets meer worden als ik het volle vermogen nog wat meer benut maar als de temperatuur daarna ook weer terug zakt naar 50 graden ben ik zeker meer dan tevreden. Ik kan nu dus wel met enige zekerheid zeggen dat het temperatuur probleem van de motor eindelijk is opgelost!
Ik wil nu nog proberen om die 3 ventilatoren onder de motor weg te halen want ik heb het gevoel dat deze eigenlijk niet veel helpen en dat ik genoeg heb aan alleen de buisventilator. Moet ook nog even kijken hoe ik die buisventilator het beste kan gaan bevestigen. Wil in ieder geval rubber ertussen plaatsen aangezien de ventilator nogal veel trilt.
Ook wil ik nu eens een langer stuk gaan rijden om te kijken of de temperatuur echt rond die 50 graden zal blijven, ook met 80 km/u. Maar ik verwacht nu eigenlijk geen problemen meer met de temperatuur.
Afgelopen weekend weer bezig geweest met de koeling voor de motor. De 3 ventilatoren die ik onder de motor heb zitten heb ik omgedraaid zodat deze de warme lucht afvoeren.
Ook heb ik de buisventilator omgedraaid zodat deze koele lucht de motor in blaast. Natuurlijk had ik hiervoor een luchtfilter nodig dus maar meteen een grote gekocht met dezelfde diameter als de ventilator zelf. Zo ziet het er dus compleet uit.
De buisventilator had ik ook even aan gezet voor te testen hoeveel lucht eruit komt. En daar was ik al heel tevreden mee, kon gewoon alles wat ik op de grond had liggen weg blazen ermee. Aangezien het van een grote naar kleine diameter gaat is er best veel luchtdruk. Hierna het hele ding weer op de quad gezet en toen het even droog was buiten gaan testen.
Ik had natuurlijk wel verwacht dat dit iets beter zou werken dan hoe ik het eerst had. Met de ventilator aan voelde ik de lucht ook weer uit de motor komen. De lucht wordt nu dus echt door de hele motor geblazen en komt ook langs de koolborstels waardoor deze constant gekoeld worden. Maar tijdens het testen zag ik gewoon dat ik met continu vermogen de temperatuur niet boven de 51 graden kon krijgen. Steeds als ik gas los liet zag ik de temperatuur ook weer beneden de 50 graden zakken. En toen ik even stil stond zakte de temperatuur meteen binnen een minuut naar 30 graden.
Het leek eigenlijk te mooi om waar te zijn. Heb hierna dus nog een rondje gereden en nu met vol vermogen tijdens het accelereren. Weer kwam ik niet boven de 50 graden uit terwijl ik bij de vorige testrit toch echt op 73 graden uit kwam en dat nog niet eens het maximale was. Maar die 50 graden lijkt nu toch echt het maximale bij normaal rijden. Zal natuurlijk wel iets meer worden als ik het volle vermogen nog wat meer benut maar als de temperatuur daarna ook weer terug zakt naar 50 graden ben ik zeker meer dan tevreden. Ik kan nu dus wel met enige zekerheid zeggen dat het temperatuur probleem van de motor eindelijk is opgelost!
Ik wil nu nog proberen om die 3 ventilatoren onder de motor weg te halen want ik heb het gevoel dat deze eigenlijk niet veel helpen en dat ik genoeg heb aan alleen de buisventilator. Moet ook nog even kijken hoe ik die buisventilator het beste kan gaan bevestigen. Wil in ieder geval rubber ertussen plaatsen aangezien de ventilator nogal veel trilt.
Ook wil ik nu eens een langer stuk gaan rijden om te kijken of de temperatuur echt rond die 50 graden zal blijven, ook met 80 km/u. Maar ik verwacht nu eigenlijk geen problemen meer met de temperatuur.
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Mooi resultaat!
Dus nu kunnen er nog meer A-mpjes in gepompt worden...
Dus nu kunnen er nog meer A-mpjes in gepompt worden...
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Nice. Nu trappen met t ding!!
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: RE: Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Mooi dat je het opgelost hebt.
In ieder geval, karren met dat ding
Heb ik iets gemist of is het een flintstone quad geworden?Jason McCoy schreef:Nice. Nu trappen met t ding!!
In ieder geval, karren met dat ding
-
- Quadfanaat
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Bedankt!
Inderdaad, er kunnen nu wat meer ampère gebruikt worden. Als het tijdens een langere testrit ook goed gaat zal ik proberen het te verhogen van 400 naar 450 tot 500 ampère. Hoger dan dat ga ik niet, daar kan de motor mee beschadigd raken. Maar belangrijkste is nu eigenlijk al dat ik veel langer die 400 ampère kan blijven gebruiken. En niet maar 5 minuten en daarna weer stil staan om af te laten koelen. De motor koelt nu gewoon onder het rijden al heel goed af.
Maar ik ga nu inderdaad wat meer trappen met de kar.. ding.. euhm.. Nja gewoon lekker rijden dan maar. Vanaf morgen weer wat beter weer gelukkig.
Inderdaad, er kunnen nu wat meer ampère gebruikt worden. Als het tijdens een langere testrit ook goed gaat zal ik proberen het te verhogen van 400 naar 450 tot 500 ampère. Hoger dan dat ga ik niet, daar kan de motor mee beschadigd raken. Maar belangrijkste is nu eigenlijk al dat ik veel langer die 400 ampère kan blijven gebruiken. En niet maar 5 minuten en daarna weer stil staan om af te laten koelen. De motor koelt nu gewoon onder het rijden al heel goed af.
Maar ik ga nu inderdaad wat meer trappen met de kar.. ding.. euhm.. Nja gewoon lekker rijden dan maar. Vanaf morgen weer wat beter weer gelukkig.
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Super !!! All het proberen en zoeken, heeft zo zijn vruchten afgeworpen.
Proficiat, kun je nu lekker gaan rijden
Proficiat, kun je nu lekker gaan rijden
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Mooi, klaar voor gebruik zo klinkt het!
- yamahakoppel
- Quad GOD
- Berichten: 6479
- Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
- Locatie: Diepenbeek
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
weet je ook al hoeveel km's je zou kunnen rijden met uw batterij pakket en op hoeveel tijd is die terug vol
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Goeie vraag, wil ik ook wel eens wetenyamahakoppel schreef:weet je ook al hoeveel km's je zou kunnen rijden met uw batterij pakket en op hoeveel tijd is die terug vol
-
- Quadfanaat
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Bedankt. Kan nu lekker rijden zonder me druk te maken over de temperatuur inderdaad. Zijn nog wat andere probleempjes maar die zijn makkelijk op te lossen denk ik.
Wat de actieradius is, zoals het zo mooi heet, weet ik nog niet zeker. Al weet ik wel zeker dat ik de 80-100 km waar ik op gehoopt had niet zal gaan halen. Ofja, heel misschien met heel rustig rijden maar dat gaat toch nooit lukken. Denk dat de windweerstand van een quad toch net wat te veel is om genoeg uit het kleine accupakket te halen (5 kWh). Wat ik heb gezien tot nu toe is dat ik om constant 50 km/u te rijden ook constant 50A (3,9 kW bij 78 V) uit de accu's trek. Betekent dus dat ik in theorie 64 km lang 50 km/u kan rijden. Maar dit heb ik uit de gegevens van 1 korte rit dus echt zeker ben ik hier nog niet van. Er zitten ook een aantal windvangers op de quad die ik misschien kan aanpassen, vooral de voorste 'spatborden'. Dit zijn grote oppervlaktes waar de wind recht tegen aan komt. Wil dus gaan testen zonder die spatborden en kijken hoeveel verschil het maakt.
De oplaadtijd is 3 tot 4 uur van helemaal leeg tot helemaal vol, dat gaat dus eigenlijk best snel. En dit gaat ook gewoon via het stopcontact, kan dus in principe overal waar ik wil opladen. Heb dan ook een grote capaciteit lader ingebouwd in de quad (1500 W). Hier ben ik ook erg tevreden over, alleen de actieradius mag dus zeker wel wat meer zijn. Ben een beetje aan het wachten op betere accu's maar geen idee hoe lang dat nog gaat duren. Steeds zie ik nieuwsberichten dat ze weer een nieuw soort accu aan het ontwikkelen zijn maar de maanden daarna blijft het helaas stil. Ondertussen hebben we nog steeds geen nieuwe soort accu's, wordt nog steeds veel LiPo of LiFePo4 gebruikt. Wordt tijd voor wat nieuws vind ik.
Wat de actieradius is, zoals het zo mooi heet, weet ik nog niet zeker. Al weet ik wel zeker dat ik de 80-100 km waar ik op gehoopt had niet zal gaan halen. Ofja, heel misschien met heel rustig rijden maar dat gaat toch nooit lukken. Denk dat de windweerstand van een quad toch net wat te veel is om genoeg uit het kleine accupakket te halen (5 kWh). Wat ik heb gezien tot nu toe is dat ik om constant 50 km/u te rijden ook constant 50A (3,9 kW bij 78 V) uit de accu's trek. Betekent dus dat ik in theorie 64 km lang 50 km/u kan rijden. Maar dit heb ik uit de gegevens van 1 korte rit dus echt zeker ben ik hier nog niet van. Er zitten ook een aantal windvangers op de quad die ik misschien kan aanpassen, vooral de voorste 'spatborden'. Dit zijn grote oppervlaktes waar de wind recht tegen aan komt. Wil dus gaan testen zonder die spatborden en kijken hoeveel verschil het maakt.
De oplaadtijd is 3 tot 4 uur van helemaal leeg tot helemaal vol, dat gaat dus eigenlijk best snel. En dit gaat ook gewoon via het stopcontact, kan dus in principe overal waar ik wil opladen. Heb dan ook een grote capaciteit lader ingebouwd in de quad (1500 W). Hier ben ik ook erg tevreden over, alleen de actieradius mag dus zeker wel wat meer zijn. Ben een beetje aan het wachten op betere accu's maar geen idee hoe lang dat nog gaat duren. Steeds zie ik nieuwsberichten dat ze weer een nieuw soort accu aan het ontwikkelen zijn maar de maanden daarna blijft het helaas stil. Ondertussen hebben we nog steeds geen nieuwe soort accu's, wordt nog steeds veel LiPo of LiFePo4 gebruikt. Wordt tijd voor wat nieuws vind ik.
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
En hoe gaat het hiermee ondertussen?
-
- Quadfanaat
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Goed hoor. Kleine aanpassing moeten maken maar voor de rest blijkt de quad nog steeds erg betrouwbaar en echt een plezier om op te rijden. Over een paar dagen weer goed weer dus daar ga ik natuurlijk wel gebruik van maken. Alleen valt het bereik een beetje tegen maar daar kan ik niet veel aan veranderen op het moment. Is even wachten tot wat betere accu's op de markt komen. Helaas ook erg weinig tijd gehad de laatste paar weken dus geen update meer kunnen geven, ben bezig met wat andere projecten. Maar denk dat ik komende week eindelijk weer eens wat tijd krijg voor een update te plaatsen. Dan zal ik wat meer info geven over het bereik, acceleratie, stroomverbruik etc.
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Vraagje: de display, welk merk is dat?
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Hou je er wel rekening mee dat je het kool van de koolborstels zo met deze koeling geheel door de motor blaast?
Dit kan vroegtijdig schades veroorzaken omdat dat kool super geleid en je behoorlijke stromen door de motor jaagt, je isolatie waarde schiet achteruit hierdoor.
Gewoon een tip natuurlijk
Dit kan vroegtijdig schades veroorzaken omdat dat kool super geleid en je behoorlijke stromen door de motor jaagt, je isolatie waarde schiet achteruit hierdoor.
Gewoon een tip natuurlijk
Yamaha blaster 2006 white
14t/40t
achterbrug 4"
Verhoogd stuur 3"
Trx 450 veren voor opnieuw geshimd , achter 125cc cross
spoorverbreders 2,5 cm voor /5cm achter
Goldspeed nerfbars
killswitch
innova's 18-10-11
Gepoorte cilinder
Wiseco zuiger pro lite
Afgevlakte cilinder kop 0,5mm
Van hasselt uitlaat
Open airbox
carburateur 28pwk
14t/40t
achterbrug 4"
Verhoogd stuur 3"
Trx 450 veren voor opnieuw geshimd , achter 125cc cross
spoorverbreders 2,5 cm voor /5cm achter
Goldspeed nerfbars
killswitch
innova's 18-10-11
Gepoorte cilinder
Wiseco zuiger pro lite
Afgevlakte cilinder kop 0,5mm
Van hasselt uitlaat
Open airbox
carburateur 28pwk