Durablue as hmmmmmm

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Dan zou ik het ook op m'n Blaster moeten hebben.
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Volgens mij proberen ze me een beetje af te schepen :?
Don't worry. The specification on the axle is fine. It needs this clearance so that you can assemble the axle. It will not cause bearing wear.
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

blast Racer AKA sdsracer schreef:ik denk juist aan iets, je kent de amerikanen met hun uncf standard schroefdraad, zou het niet kunnen dat zij andere maten van lagers hebben? is een vraag he, want ik weet het niet.
greetz
ja, ze hebben wel andere maten, maar ze gaan uit van metrisch.
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

Ralph schreef:Volgens mij proberen ze me een beetje af te schepen :?
Don't worry. The specification on the axle is fine. It needs this clearance so that you can assemble the axle. It will not cause bearing wear.
dat is ook wel zo! als het verschil as/lager binnenring 0,2 is, gaat het lager er niet sneller door slijten.
probleem is dat er minder kwaliteiten lagers worden verkocht, een c2 geeft al meer radiale en axiale speling dan een c3.

er bestaat een oplossing voor te grote toleranties tussen as en binnenring....dat heet: speedy sleeve
dat is een hele dunne ring om de speling te verhelpen
de as wordt afgedraaid en opde nieuwe tolerantie tussen binnenring en speedy sleeve.

wij monteren altijd nieuwe lagers waarbij we het standaard lagervet vervangen door een betere kwaliteit :D .
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

keesie schreef:
Ralph schreef:Volgens mij proberen ze me een beetje af te schepen :?
Don't worry. The specification on the axle is fine. It needs this clearance so that you can assemble the axle. It will not cause bearing wear.
dat is ook wel zo! als het verschil as/lager binnenring 0,2 is, gaat het lager er niet sneller door slijten.
probleem is dat er minder kwaliteiten lagers worden verkocht, een c2 geeft al meer radiale en axiale speling dan een c3.

er bestaat een oplossing voor te grote toleranties tussen as en binnenring....dat heet: speedy sleeve
dat is een hele dunne ring om de speling te verhelpen
de as wordt afgedraaid en opde nieuwe tolerantie tussen binnenring en speedy sleeve.

wij monteren altijd nieuwe lagers waarbij we het standaard lagervet vervangen door een betere kwaliteit :D .

Die C reeksen is toch een heeeeeeeeeeel aparte serie?? Dit steken ze er toch nooit in?? Een C5 heeft meeeeeer speling dan een C1. Je kan dit zelfs met het blote oog zien als je de buitenste en binnenste ring beweegt tov elkaar.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

Sg6 schreef:
keesie schreef:
Ralph schreef:Volgens mij proberen ze me een beetje af te schepen :?
dat is ook wel zo! als het verschil as/lager binnenring 0,2 is, gaat het lager er niet sneller door slijten.
probleem is dat er minder kwaliteiten lagers worden verkocht, een c2 geeft al meer radiale en axiale speling dan een c3.

er bestaat een oplossing voor te grote toleranties tussen as en binnenring....dat heet: speedy sleeve
dat is een hele dunne ring om de speling te verhelpen
de as wordt afgedraaid en opde nieuwe tolerantie tussen binnenring en speedy sleeve.

wij monteren altijd nieuwe lagers waarbij we het standaard lagervet vervangen door een betere kwaliteit :D .

Die C reeksen is toch een heeeeeeeeeeel aparte serie?? Dit steken ze er toch nooit in?? Een C5 heeft meeeeeer speling dan een C1. Je kan dit zelfs met het blote oog zien als je de buitenste en binnenste ring beweegt tov elkaar.
c0 is standaard, c2 en c1 zijn minder in tolerantie, en c3, c4 en c5 zijn groter in tolerantie (speling)

ja, het is zelfs heel erg voelbaar, ik heb hier nog een setje 2rs lagers voor yamaha blaster blaster voorwielnaaf, relatief veel ruimte naar mijn idee.


geeft allemaal niks, gewoon doen wat ieder verstandig voor zich zelf vindt.

maar vooral met achteras lagers is preventief onderhoud nodig, stel voor dat de binnenring blokkeert........dat is bij een aluminium carrier niet echt wenselijk, niet voor het lagerhuis en niet voor de as
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Dus het is niet zo'n groot probleem?
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

Ralph schreef:Dus het is niet zo'n groot probleem?
Wel een probleem. Ik heb dit zelfs getoond op het werk (burgerlijke ingenieur en de plaatselijke mechaniekers die zo werkjes doen en uitlijnen van assen van die motoren die 3500 euro kosten)en die zeiden dat dit niet goed was, de binnenring beweegt te veel tov de as.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Wat moet ik hier nu mee :shock:

Keesie is ook lagerspecialist en zegt dat het niet zo'n bigdeal is en Durablue ook....
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

wat is nu het verschil tussen de lagerboring en de durablue as?
wat is het verschil tussen durablue as en de stock achteras? :?
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Er zit 0,062mm verschil tussen.
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

tussen boring en as of tussen de assen.

als het boring en as is:

0.062( iets meer dan 6 hondertste? mm) onmogelijk te voelen als as op juiste manier is gemonteerd.
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

tussen boring en as of tussen de assen.

als het boring en as is:

0.062( iets meer dan 6 hondertste? mm) onmogelijk te voelen als as op juiste manier is gemonteerd.
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

voor mooie schuifpassing is die 62 micrometer op een as van een 40tal mm dik wel op het randje hoor. En dit is dan nog maar Ralph zijn steekproef, wie weet zit op sg6 zijn as veel meer speling. Hij zegt toch dat ie het zeer goed kan voelen, dus dat is toch wel niet zoals het hoort. Op mijn standaardas zit helemaal geen voelbare speling.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

als de as volgens specs ( 25 Nm. voor yfz) is vastgedraaid, komt alle voelbare speling van de lagers en niet van de as tov de lagers, omdat alles tegen elkaar inklusief afstandsbus op spanning staat.
Plaats reactie