Vermogen 4 takt uitlaat

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Vermogen 4 takt uitlaat

Bericht door Ralph »

Wat ik mij nou al een maand afvraag is: waar zit de vermogenswinst in bij een 4 takt aftermarket-uitlaat? Alleen maar in de meer airflow?
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Hallo weet niemand het? :D
Ludovic 250
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 873
Lid geworden op: do 28 aug, 2003 16:06
Locatie: grimbergen
Contacteer:

Bericht door Ludovic 250 »

in de demper. bij 2-takt ook in expansiepot
Yamaha Blaster 2003 geprepareerd=>ROCKET
bansheefreak
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 576
Lid geworden op: zo 01 jun, 2003 10:51

Bericht door bansheefreak »

zeker niet zo veel als een 2takt.maar op mijn vaders rapor in de tijd schol het wel wat meer vermogen onderin en hij liep soepeler
====>team DQT<====

trx450r
Street_Shee
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 28 sep, 2003 19:05
Locatie: Omgeving Ede, Nederland

Bericht door Street_Shee »

Iinderdaad in de demper. Het gaat niet alleen om maximum airflow maar ook om tegendruk (hoewel de juiste tegendruk bij 2-takt een veel grotere rol speelt). Daarom is het ook zo dat een volledig 'open' 4-takt uitlaatsysteem niet altijd de grootste vermogenswinsten geeft.
Daan
JAN15-10
Quadrider
Quadrider
Berichten: 303
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 21:47
Locatie: noord Brabant Nederland

Bericht door JAN15-10 »

Daarom zitten bij mij er discs in ( Supertrap ) hoe meer discs (tegendruk ) hoe meer vermogen, en meer herrie :)

Jan 8)
Driving a YAMAHA KODIAK 4x4 autom.

Rijd Quad,of blijf bij je schat !
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Oke bedankt :D Is dus niet zomaar een grotere pijp er op zetten waarmee je meer airflow hebt.
Rik350
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1413
Lid geworden op: di 14 jan, 2003 01:05
Locatie: Hagestein
Contacteer:

Bericht door Rik350 »

waar is kenny als je hem nodig hebt die kan dit zeker goed uitleggen want het is dus absoluut niet zo dat de winst hem enkel in de demper zit.

Het heeft ook te maken met de inhoud en de vorm van de header(rest van uitaat zonder demper) Als deze voldoende tegendruk geeft maar wel de lucht sneller kan laten doorstromen heb je dus vermogenswinst en het is ook absoluut niet zo dat bij meer tegendruk meer vermogen onstaat je hebt alleen voldoende tegendruk nodig. Een open demper leverd meestal alleen extra koppel(nwm's) op onderin de header levert juist die extra kick op het einde(pk's) :wink:
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."

"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
Street_Shee
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 28 sep, 2003 19:05
Locatie: Omgeving Ede, Nederland

Bericht door Street_Shee »

Het gaat inderdaad niet alleen maar om tegendruk, maar om de juiste verhoudingen ervan. Maar ik ben ook geen 4-takt expert. Daarvoor moet je idd Kenny hebben.
Bij een 2-takt moet de tegendruk ook nog een gedeelte van de onverbrande benzine 'terugduwen' in de cilinder. Iets dat voor een 4-takt niet/nauwelijks opgaat.
Bij een 4-takt is het echter wel zo dat het grootste gedeelte van de winst uit de demper gehaald word. Vandaar ook dat slip-on's zo vaak worden toegepast. Bij een 2-takt is dit weer omgekeerd (grootste gedeelte uit de pijp). Maar voor het precieze verhaal kun je beter bij Kenny zijn. :)
Daan
Plaats reactie