TM36 jetting.

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

TM36 jetting.

Bericht door Sg6 »

Bon, na de lange week van zoeken naar oplossingen ben ik vandaag tot het jetten gekomen.
Eerst de quad starten en ralenti een beke verhogen want stond een beke aan de lage kant. Dan ff rijden tot hij warm was, eens warm ne keer volle teut getrokken enja kwam al tot de constatatie dat er een grote sproeier in moest maar ik was het nie 100% zeker. Hield een klein beke in als het ware op hoge toeren. Heb er dan maar de 140 ingezwiert.
Bij de tm is dit heel snel en gemakkelijk te doen, boutje van 17 lossen en sproeier eruit en ander erin. Alhoewel hem terug insteken wat geduld vraagt wegens niet al te veel plaats.
Dan opnieuw volle teut gegeven enja was al beter naar mijn gedacht.
Nu de naald.
Ik had al het gevoel dat hij over de gehele lijn niet echt doortrok dus heb ik ff de naald een clipje lager gestoken zodat die hoger komt te staan. Vond het merkelijk beter maar ik zou nog eens een armer positie testen ook om zeker te zijn.
Om de naald een clipje te wijzigen is dit ook zeer snel gedaan met de tm36. Bovendeksel losschroeven, inbussleutel nemen en vijsje een klein beke lossen, haakje opzij en haal maar de naald uit. Gedaan met dat gepruts van membraam van de originele carb.
Dan heb ik een eind gaan rijden en een beke zitten spelen met gas om de respons een beke te controleren als het ware. Die gaat merkelijk goed voor de moment, als je drukt op gas dan wil de quad merkelijk vooruit.
Nu na een 15 min rijden ben ik dan maar eens begonnen met de luchtschroef in te stellen. Eerst helemaal dichtgedraaid en dan 2 toerkes open. einde gereden en heb die dan eens op 1 toer geplaatst. Hmmmm dit was het niet echt naar mijn gedacht. Ok dan maar eens 3 toeren. Ooooooo da was al beter. Direct respons zal ik maar zeggen. Nu eens nog een beke zitten prusten met die luchtschroef heb ik die nadien toch maar op 3 laten staan en een beke de ralenti moeten bijregelen.
Op naar de laatste stap. De acc pomp :P . De bedoeling van een acc pomp is als je gas geeft moet die DIRECT inspuiten en geen uur nadien. Dat was mijn redenering. Ff gekeken naar het nokje wanneer die reageert als ik gas geef, jah die stond bijna naar mijn gedacht. Heb de schroef 1toer uitgedraaid zodat de nok als het ware tegen de pin staat zodat die direct naft inspuit bij gas geven. Een test rit gaan maken en dat was ok voor mij.

Slotwoord:
Ik ben als het ware tevreden over de tm36. De respons van de carb is direct en dat is merkelijk voelbaar tov van originele. Vindt het zeker geen miskoop alhoewel de aanpassingen die ik heb moeten ondergaan wel extreem zijn, maar daar heb ik geen bezwaar tegen, ik hou als het ware om alles aan te passen naar mijn gedacht.
Nu, het systeem die er ontworpen is, die je in de werkplaats kan bekijken, is naar mijn gedacht geslaagd. De veer heeft zich nu een beetje gezet en zal ik de eerst komende dagen een beetje moeten opspannen worden want die zou durven terug traag dicht gaan. Zoiets was ik weliswaar te verwachten en stond ik niet met een vraagteken boven het hoofd.
Het jetten van de carb is eenvoudig maar toch ben ik niet 100% zeker van mijn stuk. In de toekomst zal ik eens een testbank raadplegen en zal dit moeten bewijzen hoe goed hij afgesteld staat. Zal dan ook direct weten welk koppelwinst en vermogen ik ga bijkrijgen.

Voila ne hele boterham om te lezen. Ik ben tevreden over de aankoop en hoop dat de anderen dit ook zullen zijn.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
FOR FUN
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 17 nov, 2003 22:34
Locatie: Tielt-Winge

Bericht door FOR FUN »

en wat heb je nu veranderd aan je luchtfilterhuis? en zit er nog de originele luchtfilter op?ik kan er nog altijd niet aan uit dat de mijne niet direct aanpakt bij plots gas geven vanuit stationair toerental.
Enjoy your ride...
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

heb je hem niet exact omgekeerd afgesteld zoals het eigenlijk hoort? :)

Ik dacht dat we altijd eerst met de luchtschroef en ralenti begonnen, cfr manual.
Dan pas naald, dan pas mainjet.

Over accel pomp: die zet je volgens de handleiding waar je wilt.
Bekijk welke de situatie is waar je van een bepaalde hoeveelheid gas ineens veel meer gas wil kunnen geven. Dit kan overal zijn in principe.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

Fré schreef:heb je hem niet exact omgekeerd afgesteld zoals het eigenlijk hoort? :)

Ik dacht dat we altijd eerst met de luchtschroef en ralenti begonnen, cfr manual.
Dan pas naald, dan pas mainjet.

Over accel pomp: die zet je volgens de handleiding waar je wilt.
Bekijk welke de situatie is waar je van een bepaalde hoeveelheid gas ineens veel meer gas wil kunnen geven. Dit kan overal zijn in principe.
euhm volgens de jetting die er staat op het forum niet :lol:
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

:)

als het werkt is het goed he :)


btw, let er ook op dat je je accel pomp niet te vroeg laat spuiten, want dan piest ie tegen de gasschuif en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling 8)
White LTZ-450 - powered by MSD -
FOR FUN
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 17 nov, 2003 22:34
Locatie: Tielt-Winge

Bericht door FOR FUN »

Ai,de mijne staat geregeld dat ie inspuit vanaf het moment dat er gas wordt gegeven.moet ik hem dan iets minder vlug zetten?Maar als je motor draait heeft de benzine toch de kans niet om tegen de schuif te komen vanwege de zuigkracht.
Enjoy your ride...
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

Fré schreef::)

als het werkt is het goed he :)


btw, let er ook op dat je je accel pomp niet te vroeg laat spuiten, want dan piest ie tegen de gasschuif en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling 8)
aja da zou kunnen kga ne keer moeten zien dat em er nie tegen piest.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

FOR FUN schreef:en wat heb je nu veranderd aan je luchtfilterhuis? en zit er nog de originele luchtfilter op?ik kan er nog altijd niet aan uit dat de mijne niet direct aanpakt bij plots gas geven vanuit stationair toerental.
de mijne pakt direct aan zonder twijfel. ik heb wel een proflow filter van twinair en een powerlid van k en n als deksel van filterhuis. Snorkel is dichtgemaakt.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 13:40
Locatie: Ninove
Contacteer:

Bericht door Bartie »

Knap gedaan Sg6.

Dat is nu eens een uitleg waar er veel iets gaan aan hebben.

En dit komt van de man die het niet zag zitten om te jetten.

Dus mijn gevoel om een sproeier 140 te steken wordt bevestigd.
LTR-450
Goes 520 max

Member of Quadperformance Racing Team
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

nog iets:

neem een tangetje en draai de sproeikop van de accelerator pomp zo dat de straal tegen de naald spuit, en niet ernaast.

Staat allemaal in jetting manual, maar kzeg het nog maar es.


Ik ben momenteel aan het prutsen met die gaskabel en alle anderen brol die voor de tm36 in de weg hangt. :)
White LTZ-450 - powered by MSD -
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

oeps :idea:
nochtans gaat hij goed, zou dit voor een nevel zorgen ???
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 13:40
Locatie: Ninove
Contacteer:

Bericht door Bartie »

Sg6 schreef:oeps :idea:
nochtans gaat hij goed, zou dit voor een nevel zorgen ???
Zorgt voor een gelijke verdeling van de benzine over de cilinder.

Zegt de handleiding :wink:
LTR-450
Goes 520 max

Member of Quadperformance Racing Team
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

en wordt waarschijnlijk beter vermengt met de lucht dan een straal. Dit wordt dus opnieuw afregelen dees middag.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

troost u, mijn kabeltje is precies een stuk korter dan dat van u sg6.

Weeral 2 uur gepasseerd van proberen en sukkelen, maar nu heb ik eindelijk die 2-5mm speling op mijn gashendeltje.

het is te hopen dat die carb wat presteert! :)

klein beetje een kloteboel als je het mij vraagt :lol:
White LTZ-450 - powered by MSD -
Lewis
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 651
Lid geworden op: vr 12 mar, 2004 20:22
Locatie: Grimbergen

Bericht door Lewis »

ik heb er ook net een gemonteerd en afgesteld , geen problemen gehad,met een twin air power flow kit, :D
Plaats reactie