wegens leuke onvoorziene omstandigheden heb ik vanavond al even kunnen testen.
Quad startte onmiddelijk met choke en even op voorhand de benzinekraan op "prime" gezet.
Dus zoals het manual en het boereverstand voorschrijft ben ik begonnen met het idle circuit. Eerst dat goed gezet: 2 uiterste instellingen zoeken van de "piloot" schroef waarmee ie nog goed draait, daarna in het midden zetten, uiteraard na goed opwarmen. Bleek redelijk goed.
Heb ontdekt dat je de volgens mij perfecte instelling van die pilot screw kan vinden door ook eens lichtjes gas te geven, niet op letten wat ie doet als je gas geeft, maar wel op letten hoe ie draait kort na het lossen van de gas. Daarmee heb ik het lichte "pop-pop-pop" kunnen wegregelen.
Dus volgens mij staat dat nu goed.
Heb daarna de acceleratiepomp aangezet (van volledig dicht teruggeregeld naar standaard instelling, is geloof ik van 1/4 gas tot 3/5 of zoiets).
Daarmee reageerde hij zeer goed en ging hij zeer snel in toeren. Toen de acceleratiepomp dichtgeregeld stond wijgerde hij als ik van 0 naar pakweg 1/2 gas ging, nu niet meer.
Ondertussen was het al donker geworden, en met deze temperatuur ideaal jetting weer (niet te warm, niet te koud, dus goede middelmatige temperatuur). Als het donker is kan ik ook wat voortgaan op de kleur van de uitlaatbocht. Bleek dat die op rallenti niet rood werd. Mooi dus.
Ben even gaan rijden, en bij niet te veel gas geven werd die een klein beetje rood. Ging weer weg als ik terug mijn gas loste. Wat ik daaruit meen te concluderen is dat mijn naald misschien een tandje hoger mag.
Volgens mij trok hij ook wel niet ideaal als ik wat gas gaf, nuja nog altijd stukken beter dan mijn vorige carb

Dus dat is voor morgen.
Heb er voor de lol eens een 140mj ingestoken (gaat toch verschrikkelijk makkelijk met die nieuwe carb

), en dat was precies al wat beter, toch op bijna volgas, nuja het zal wat spelen worden met de naald en daarna de perfecte mainjet selecteren om hem volledig in orde te krijgen.
Dus nu staat ie volgens mij redelijk geregeld, maar niet perfect. Morgen werk ik er verder aan en zal ik zal dan ook weer hier rapporteren.
Dus even resumeren:
motormods:
gemodificeerd luchtfilterdeksel en snorklebaffle eraf.
uitlaatkapje met groter gat en geen spark arrestor
(!)voorlopige(!) jetting:
- luchtschroef
1.5 toeren uit
- naald op standaard positie
- mainjet 140 (Mikuni)
- accel pomp standaard positie
Voorlopig resultaat:
- rallenti en heel klein beetje gas: perfect, geen backfire's
- rallenti plots naar halfgas: 2-takt gevoel, perfect dus
- rallenti zeer snel maar toch nog geleidelijk: perfect
- rallenti naar volgas: houdt een beetje in, voelt aan als te arm, morgen nog wat verder prutsen
- volgas: lijkt mij zeer goed, maar moet eerst die carb beter leren kennen qua feeling eer ik een definitieve keuze kan maken.
- geen backfires of pop-pop-pop bij vertragen
over de pijnlijke duim:
ik heb er nog geen, gas is dan ook weinig zwaarder dan standaard

staat op lichtste stand met dat veersysteem.
veersysteempje zelf staat ook op lichtste stand.
In neutraal doet ie perfect normaal, gas komt onmiddelijk terug
Als ik aan het rijden ben en van vol-gas volledig terugkom, dan dacht ik dat ik hem niet binnen de seconde hoorde terugkeren, zal morgen nog eens beter moeten luisteren/voelen, want het is echt bijna niet merkbaar als het dan al zo is.
Als het wel zo is en het blijkt me te stroren, dan regel ik mijn veersysteempje een beetje zwaarder. No problemo.
Btw, ik ben content met die carb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Precies een 2-takt