TM36 jetting.

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

zolang er genen Andries-en-Fré-kit op zit interesseert het me nie :P :wink:

Nee serieus, niks van probs gehad? Die gaskabel bij mij was wel een ramp, ik heb blijkbaar een kortere uitvoering dan andere :?
Nuja is mooi opgelost, zonder ook maar iets aan mijn quad te moeten veranderen :)

Enne, wa vinde van de power?
White LTZ-450 - powered by MSD -
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

Fré schreef:zolang er genen Andries-en-Fré-kit op zit interesseert het me nie :P :wink:

Nee serieus, niks van probs gehad? Die gaskabel bij mij was wel een ramp, ik heb blijkbaar een kortere uitvoering dan andere :?
Nuja is mooi opgelost, zonder ook maar iets aan mijn quad te moeten veranderen :)

Enne, wa vinde van de power?
that's the spirit :wink:
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Lewis
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 651
Lid geworden op: vr 12 mar, 2004 20:22
Locatie: Grimbergen

Bericht door Lewis »

reageerd dus beter zoals verwacht,en zal meer koppel hebben maar of de pk's echt veel verhoogd zijn durf ik ni zeggen , gaskabel ,gewoon andere regelbout en ander busje dat de kabel aan de carbu bevestigd he',de afstelling is wat zoeken,maar gaat heel vlot, voordeel van zon carbu he' :)
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

meer koppel = meer pk he :)

klinkt goe!
White LTZ-450 - powered by MSD -
Lewis
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 651
Lid geworden op: vr 12 mar, 2004 20:22
Locatie: Grimbergen

Bericht door Lewis »

:roll: koppel en pk zijn verschillende zaken :D
Rik350
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1413
Lid geworden op: di 14 jan, 2003 01:05
Locatie: Hagestein
Contacteer:

Bericht door Rik350 »

Lewis schreef::roll: koppel en pk zijn verschillende zaken :D
Niet precies koppel is eigenlijk het toerengebied waar de pk's zitten dus....
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."

"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

yup, en toch is meer koppel = meer pk :)

koppel x toerental = vermogen

maar kweet wel wat je bedoelt, maximale koppel staat idd niet noodzakelijk in relatie tot maximale vermogen.

als sg6 mss ooit es terug naar Goes rijdt zullen we exact weten wat die tm doet 8)
White LTZ-450 - powered by MSD -
FOR FUN
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 17 nov, 2003 22:34
Locatie: Tielt-Winge

Bericht door FOR FUN »

er waren der hier toch een 5tal die een Tm36 gekocht hadden, hoe zit het met jullie monteren en afstelling jongens?Ben echt benieuwd!!!
Enjoy your ride...
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

overmorgen beste vriend, overmorgen :)
White LTZ-450 - powered by MSD -
S.W.A.T.
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 597
Lid geworden op: di 03 feb, 2004 12:55
Locatie: landen

Bericht door S.W.A.T. »

ik hoop zo snel mogelijk :D ik ben pas ziek geweest en nu met het schoon weer moet er nog gewerkt worden om de schade in te halen van het slecht weer :wink:
witte yfz 450 06
het zijn de WHEELY'S van vroeger niet meer
Stolenquads Europe
Quad gestolen? Onderneem NU actie!
http://www.stolenquads.eu
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

wegens leuke onvoorziene omstandigheden heb ik vanavond al even kunnen testen.

Quad startte onmiddelijk met choke en even op voorhand de benzinekraan op "prime" gezet.
Dus zoals het manual en het boereverstand voorschrijft ben ik begonnen met het idle circuit. Eerst dat goed gezet: 2 uiterste instellingen zoeken van de "piloot" schroef waarmee ie nog goed draait, daarna in het midden zetten, uiteraard na goed opwarmen. Bleek redelijk goed.

Heb ontdekt dat je de volgens mij perfecte instelling van die pilot screw kan vinden door ook eens lichtjes gas te geven, niet op letten wat ie doet als je gas geeft, maar wel op letten hoe ie draait kort na het lossen van de gas. Daarmee heb ik het lichte "pop-pop-pop" kunnen wegregelen.

Dus volgens mij staat dat nu goed.

Heb daarna de acceleratiepomp aangezet (van volledig dicht teruggeregeld naar standaard instelling, is geloof ik van 1/4 gas tot 3/5 of zoiets).

Daarmee reageerde hij zeer goed en ging hij zeer snel in toeren. Toen de acceleratiepomp dichtgeregeld stond wijgerde hij als ik van 0 naar pakweg 1/2 gas ging, nu niet meer.

Ondertussen was het al donker geworden, en met deze temperatuur ideaal jetting weer (niet te warm, niet te koud, dus goede middelmatige temperatuur). Als het donker is kan ik ook wat voortgaan op de kleur van de uitlaatbocht. Bleek dat die op rallenti niet rood werd. Mooi dus.

Ben even gaan rijden, en bij niet te veel gas geven werd die een klein beetje rood. Ging weer weg als ik terug mijn gas loste. Wat ik daaruit meen te concluderen is dat mijn naald misschien een tandje hoger mag.
Volgens mij trok hij ook wel niet ideaal als ik wat gas gaf, nuja nog altijd stukken beter dan mijn vorige carb :)
Dus dat is voor morgen.

Heb er voor de lol eens een 140mj ingestoken (gaat toch verschrikkelijk makkelijk met die nieuwe carb :D), en dat was precies al wat beter, toch op bijna volgas, nuja het zal wat spelen worden met de naald en daarna de perfecte mainjet selecteren om hem volledig in orde te krijgen.

Dus nu staat ie volgens mij redelijk geregeld, maar niet perfect. Morgen werk ik er verder aan en zal ik zal dan ook weer hier rapporteren.


Dus even resumeren:

motormods:
gemodificeerd luchtfilterdeksel en snorklebaffle eraf.
uitlaatkapje met groter gat en geen spark arrestor

(!)voorlopige(!) jetting:
- luchtschroef 1.5 toeren uit
- naald op standaard positie
- mainjet 140 (Mikuni)
- accel pomp standaard positie

Voorlopig resultaat:
- rallenti en heel klein beetje gas: perfect, geen backfire's
- rallenti plots naar halfgas: 2-takt gevoel, perfect dus
- rallenti zeer snel maar toch nog geleidelijk: perfect
- rallenti naar volgas: houdt een beetje in, voelt aan als te arm, morgen nog wat verder prutsen
- volgas: lijkt mij zeer goed, maar moet eerst die carb beter leren kennen qua feeling eer ik een definitieve keuze kan maken.
- geen backfires of pop-pop-pop bij vertragen



over de pijnlijke duim:
ik heb er nog geen, gas is dan ook weinig zwaarder dan standaard :)
staat op lichtste stand met dat veersysteem.
veersysteempje zelf staat ook op lichtste stand.
In neutraal doet ie perfect normaal, gas komt onmiddelijk terug
Als ik aan het rijden ben en van vol-gas volledig terugkom, dan dacht ik dat ik hem niet binnen de seconde hoorde terugkeren, zal morgen nog eens beter moeten luisteren/voelen, want het is echt bijna niet merkbaar als het dan al zo is.
Als het wel zo is en het blijkt me te stroren, dan regel ik mijn veersysteempje een beetje zwaarder. No problemo.

Btw, ik ben content met die carb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D
Precies een 2-takt :P :wink:
White LTZ-450 - powered by MSD -
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

niceeeeeeeeeeeee,
ik heb de veer nu ook wat bijgespannen. Terug 9 windingen af gedaan nu macheert die goe.
Ik twijfel nog over mijn jetting. Heb eens de naald op armste geplaats en dan om middenstand. Ik voel geen verschil. Ben dus geen fijntuner naar mijn gedacht.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

tiens, geen verschil? moh :?

misschien eens de bougie controleren? efkes rondrijden op half gas, en dan killswitch uittrekken, van je quad springen of gewoon die off switch afleggen.
Dan duw je hem heel het eind terug naar huis :P en controleer je kleurtje van je bougie.

En anders in den donker rondrijden, als ie te arm staat zal je het wel zien aan je uitlaatbocht. Ma je hebt natuurlijk wel een andere en dunnere uitlaat, dus eigenlijk weet ik niet of je op die manier geholpen zou kunnen worden.

Heb nog eens aandachtig het tuning manual bekeken, en idd, zoals jij vertelde zeggen ze dat de accel pomp het best direkt vanaf klein beetje gas geven begint te spuiten. Misschien is dat dan ook de hoofdreden dat ie een klein beetje inhoudt als ik van rallenti ineens naar volgas ga.

Kzal dat eens proberen. Want ik haat de naald zelf afregelen, die tank moet er dan af en met al die kabels die ik verlegd heb is dat niet meer zo leuk als vroeger :)
White LTZ-450 - powered by MSD -
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

Heb toch nog een redelijke wanddikte hoor.
Je zult wel zien als je de naald regelt, ik voel in het geheel niets.
En zoveel werk is het niet hoor om die naald eruit te halen. Je verwijderd de 2 vijzen van tank en verwijder die je moet niets van leidingen lossen of weet ik wa.
Mijn pomp reageert direct bij openen schuif en toch houd hij heel ff in maar das een fractie van een halve seconde.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

ja maar der zijn nu twee kabels die achter het benzinekraantje lopen nu, en dat is effe kloterij :)
maar idd, tis eigenlijk geen werk, en we zullen er toch niet aan ontkomen :)
White LTZ-450 - powered by MSD -
Plaats reactie