uitlijnen supermotardwielen

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Johna
Toeschouwer
Toeschouwer

uitlijnen supermotardwielen

Bericht door Johna »

hello

Kheb onlangs supermotardwielen gekocht voor mijn banshee.
Nu is mijn vraag weet er soms iemand van jullie de waarden voor het uitlijnen ervan.
De quad dient alleen voor op de baan ni voor te crossen.
Veronderstel dat ze horizontaal als verticaal naar binnen moeten. Maar weet ni hoeveel.
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door yamahakoppel »

dat uitlijnen heb ik gedaan met behulp van een lange rechte houten balk lang de quad gelegt tegen de achterband en het voorwiel zo geregeld dat het even wijdig liep met de balk dit aan bijde zijden en zien dat je stuur recht staat
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
L crosser
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door L crosser »

idd op die mann heb k het ook gedaan alleen dan met een 2 m lange waterpas zo weet je bijna zeker dat hij recht staat :wink:
DaZoe
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door DaZoe »

yamahakoppel schreef:dat uitlijnen heb ik gedaan met behulp van een lange rechte houten balk lang de quad gelegt tegen de achterband en het voorwiel zo geregeld dat het even wijdig liep met de balk dit aan bijde zijden en zien dat je stuur recht staat
evenwijdig ? dacht dat ze iets ofwat toespoor moesten hebben ... niet ?
de mijne hebben we iets of wat gegeven , weet nimeer hoeveel juist . sprot weet dat nog wel :D
~ Yamaha Raptor 2007 700cc R SpecialEdition ~
~ RIP Blaster 2003 200cc ~
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door yamahakoppel »

ja een kleinbeetje toe spoor maar ik heb ze evenwjdig gezet ja geprobeert dus eerder iets toe bij mij, de slijtage is nu niet meer zichtbaar aan de banden, ik had mijne quad verlaagt en het spoor niet geregeld en op 100 km waren die kaal nu heb ik toch al 1000 km met mijn nieuwe banden en er is niets aan te zien
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
raptor350
Quadracer
Quadracer

Bericht door raptor350 »

L crosser schreef:idd op die mann heb k het ook gedaan alleen dan met een 2 m lange waterpas zo weet je bijna zeker dat hij recht staat :wink:
Je banden mogen toch niet perfect recht staan ? Want bij auto's laten ze ook de banden uitlijnen dat ze niet perfect recht gaan ( weet wel niet waarom ... :D )

Maar laat je quad / banden gewoon uitlijnen in een (auto) garage, voor een auto kostte me dit 15euro, is professioneel gedaan met zo'n werkbank en computersysteem.
Dus voor die 15euro zou ik het zeker niet laten. :wink:
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules :p crosseeuuuhhh ! :D
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Ik ben geen ster in uitlijnen dus iemand anders helpt mij er altijd mee, maar ik geloof dat we 1 cm toespoor deden.
Afbeelding

De site met alles over het quadgebeuren--> www.quadracing.tk
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

0.5 cm is ruim voldoende voor de baan, meten van midden band achterkant en midden band voorkant, ongeveer gemeten op hoogte van center wiel.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
airwolf
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door airwolf »

dus als ik het goed versta bedoelen jullie hiermee dat de velgen vooraan verder moeten open staan dan achteraan of begrijp ik het verkeerd?
ik moet dat ook nog doen daarom dat ik het vraag dan weet ik het zeker :mrgreen:
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Nee, 5 mm meer toe, daarom noemen ze het ook TOEspoor :wink:
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Johna
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Johna »

in de garage binnen doen heb ik al gevraagd maar de waarden van een auto zijn niet hetzelfde als een quad dus daarom dat ik de waardes moet hebbe.

dus als ik het goed begrijp is het 0.5 toespoor. Dit is dus horizontaal gezien. Maar verticaal gezien moeten de wielen ook ewa toespoor? veronderstel van wel. Want voor het uitlijnen heb je twee waardes nodig.
airwolf
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door airwolf »

thanks nicolas!
nu kan ik verder! :wink:
Haagje
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Haagje »

ik reageer maar even hier, dan hoef ik geen nieuw topic te openen

wanneer men pa wel eens gaat rijden met de quad en rond de 80 rijdt. dan begint de quad nerveus te ''slingeren'' op de weg.

heeft dit ook met de wielen te maken? het uitlijnen?

er zitten crossbanden onder. waarvan aan de binnen kant iets meer slijtage is.

enig idee hoe dit op te lossen? uitlijnen? andere banden? ( uitlijnen kan alleen met de 2 koperen staven he? die naar ieder wiel voor toe loopt. )

want dit heb ik namelijk al gedaan. maar als het hier aan ligt moet ik dan gewoon een rechte balk naast het voorste wiel zetten?
Jarcos
Quadrider
Quadrider

Bericht door Jarcos »

Van het weekend nog uitgelijnd. Mijn methode:

1. Het stuur gevoelsmatig perfect recht zetten.
2. Beide stuurstangen helemaal losdraaien, en vervolgens allebei 10 slagen indraaien, zodat alle 4 de balljoints dezelfde lengte aan open liggend schroefdraad hebben.
3. Nu op een duidelijke plek vanaf je profiel meten (dit geld dus aan beide kanten, gespiegeld!). Ik heb het hier gedaan:

Afbeelding

Deze plek pak je aan de voorkant, en vervolgens aan de achterkant van beide wielen.
4. Het verschil heb ik op ongeveer 0.5 cm. gehouden, een mooi straatgebruik-waarde. Dus: voor bijv. 99,5 cm, dan achter 100 cm.

Het stelt echt niet veel voor allemaal. Neem er gewoon even de tijd voor. Succes!
weske
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door weske »

hey, mss ff reageren

Toespoor is nodig bij quad's met achterwielaandrijving. Door de aandrijving worden de voorwielen iets naar buiten gedrukt, waardoor het toespoor wordt gecorrigeerd en de wielen perfect rechtuit draaien. Zonder toespoor zouden de banden onnodig slijten en zou het brandstofverbruik hoger liggen. quad's met vierwielaandrijving hebben uitspoor: de wielen zijn iets naar buiten gedraaid.

misschien een kleine verduidelijking...

grtz wes :crosser:
impossible is just a word
Plaats reactie