Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om een quad aanhangwagen.
Ik heb dus recentelijk van die oude Kip caravan een aanhangwagen gemaakt en nu wilde ik er hulpveren op monteren.
Hoe bepaal ik de kracht of het vermogen wat die veren moeten kunnen hebben.
Het geheel moet niet te stroef worden maar het moet ook geen wip kip worden.
Iemand een tip? De kar/as mag 850 kg hebben
Peter
Hulpveren voor mijn zware Kip
Re: Hulpveren voor mijn zware Kip
Verplaatst naar Café, onze vergaarbak voor alles wat geen quad of side x side is.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
-
- Quadverslaafde
- Berichten: 4786
- Lid geworden op: za 02 mei, 2009 18:15
- Locatie: Noord-Brabant Nederland
Re: Hulpveren voor mijn zware Kip
ik kan je helaas niet verder helpen maar ik wil wel graag even een complimentje maken voor de meesterlijke aanhangwagen
734Trinity, 10:1 CP Tech piston, ported head +2 Black Diamond KW valves, HDD5050, WK 54mm TB,WK intake with K&N filter, 600cc pinky, Monster duals Exhaust system, PCV+Autotune, Dynatek with DLcurves
Re: Hulpveren voor mijn zware Kip
degelijk maar ook zwaar.
echt niemand een tip over de veren/ hulp veren???????
echt niemand een tip over de veren/ hulp veren???????
Re: Hulpveren voor mijn zware Kip
Ik zou gewoon eens langs zo'n aanhangwagen/caravanboer rijden, ik denk dat die dat prima in kunnen schatten.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
-
- Quad Expert
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
- Locatie: Zuid Holland (NL)
Re: Hulpveren voor mijn zware Kip
Há Peter,petern schreef:degelijk maar ook zwaar.
echt niemand een tip over de veren/ hulp veren???????
Geweldig combinatie!
Maar wat voor as zit eronder? Als ik het zo in kan schatten een torsieas... daar kun je vrij weinig aan
versleutelen zonder hele boel uit elkaar te slopen. Wat je wel zou kunnen doen is er set veren bij
plaatsen. om de extra kracht op te vangen...
Als het blad veren zijn zou je er "bladen" bij kunnen leggen... dan word die vanzelf stugger.
Als je wilt weten hoeveel kracht je nodig hebt, kijk hoe ver je vering in zakt en nog in kan zakken.
Bepaal voor jezelf even hoe ver je zelf denkt dat je hem ingezakt wil hebben tijdens gebruik (met quad).
Neem aan dat die er nu doorheen zakt? Dat betekend dat je er gewicht te veel in hebt staan... probeer
erachter te komen met hoeveel gewicht je wel op die stand zit. Het extra gewicht dat je erbij zet is moet je
dus gedeelte door 2 op gaan vangen.
als je er een veer bij plaatst kun je hem testen door er wat gewicht op te zetten, als die in zakt zit je rond zijn
veer gewicht. Als je totaal 200 kg veerkracht te kort komt, zul je dus een veer ertussen moeten plaatsen die
net wel/niet inzakt bij een belasting van 100 kg. Uiteraard moet je het wel verrekenen met de arm/hoek waaronder je hem plaatst...
Heb bij mijn "zwarte cross crossie" voor achter mijn raptor de veer berekeningen op die manier uitgevoerd, staat nu in elkaar moet zeggen dat het zo goed als zo is geworden zoals ik het berekend had.
http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... 4&start=30
No Can't Do!